De energiescan: besparen begint met begrijpen
''Ik ben een control freak'', zegt Mariska de Wolff. Mariska is eigenaresse van schoonheidssalon MOOI, in een lichte werkruimte achter haar huis in Monnickendam. Grip op de energiekosten was voor haar een reden om een Energiescan te laten doen.
Snelle actie
''Ruim een half jaar geleden ben ik verhuisd naar deze nieuwe woon-werkruimte'', vertelt Mariska. ''Ik hield altijd al de energiekosten in de gaten met de TermijnbedragManager. Bij deze nieuwe plek schommelden de kosten nogal. Ik wilde weten wat daarvan de oorzaak was en vroeg de Energiescan aan. Je kiest daarvoor zelf de dag en het tijdstip , dat is fijn. Daarna word je gebeld, je loopt je huis en werkruimte door, en via een online videogesprek beantwoord je allerlei vragen. Dat kost een half uurtje. Twee dagen later had ik al een uitgebreid rapport binnen.''
Bewust bezig
Uit dat rapport bleek dat Mariska qua energieverbruik niet afweek van wat andere ZZP’ers in vergelijkbare situaties gebruiken. ''Ik ben bewust met energie bezig, uit kostenoverwegingen, maar ook omdat ik zuinig met energie wil zijn. Het werken in de schoonheidssalon kost niet veel energie. Het is een lichte ruimte, alleen ‘s winters gebruik ik veel lampen. Wel heb ik een hars-apparaat en een loeplamp, gebruik ik de hele dag warm water en was ik veel. Dus alle beetjes om het energieverbruik te verlagen helpen.''
Eye opener
Mariska is blij met de verbeterpunten in het rapport: ''Een echte eye opener vond ik het advies om de wasmachine, droger en afwasmachine op een eco-programma te draaien. Ik dacht: zo’n programma duurt drie uur, dat slurpt toch energie? Maar toch is dat voordeliger dan een gewoon programma. Dat wist ik niet. Hetzelfde geldt voor de verwarming. De thermostaat hangt bij mij in de woonkamer, ‘s ochtends zet ik die wat hoger zodat de salon opwarmt. De rest van de dag blijft die op 17 graden staan, om de salon warm te houden. Niet lager, want dan kost het weer veel meer energie om het huis ‘s avonds op te warmen. Dat soort tips is ontzettend handig voor thuiswerkende ondernemers.''
Extra service
Omdat de scan nog maar kort geleden is gedaan, weet Mariska nog niet precies hoeveel het haar oplevert. Maar dat was ook niet het enige doel: ''Ik wilde graag weten of ik inderdaad verstandig bezig ben. Verder heeft het me inzicht gegeven in wat ik nog meer kan doen. Al met al een fijne extra service dus, die energiescan.''