Tariefopties voor stroom: Enkel- of dubbeltarief kiezen
Je kan kiezen uit verschillende tariefopties. Het enkel- en dubbeltarief. Maar wat is nu precies het verschil? En hoe komt het dat we deze verschillende opties aan kunnen bieden.
Wat is Enkeltarief?
Met enkeltarief betaal je altijd dezelfde prijs per kilowattuur. Het maakt niet uit op welk moment of welke dag je stroom verbruikt. Je hoeft dus niet speciaal je wasmachine of vaatwasser tijdens bepaalde uren te laten draaien. Heb je geen slimme meter, dan betaal je altijd het enkeltarief. Met een slimme meter heb je de keuze uit een enkeltarief of een dubbeltarief. In Mijn Vattenfall hebben we een persoonlijk tariefadvies voor je.
Wat is dubbeltarief?
Met een slimme meter kan je kiezen voor het dubbeltarief. Bij dubbeltarief rekent je energieleverancier twee verschillende tarieven (het normaal- en het daltarief). Het normaaltarief geldt tijdens bepaalde uren: overdag van 07.00 uur tot 21.00*/23.00 uur op werkdagen. En het daltarief geldt voor de overige uren in de week én op de officiële feestdagen.
*In een beperkt aantal gemeenten beginnen de daluren op 21.00 uur. Je netbeheerder bepaalt deze tijden.
Normaal- en daltarief voor stroom verder uitgelegd
De behoefte aan stroom en de beschikbaarheid ervan wisselen per uur en seizoen. In zonnige maanden zijn er veel klanten die zonnestroom terugleveren aan het stroomnet. Het gaat dan over het overschot aan stroom dat ze zelf hebben opgewekt. Dit zorgt ervoor dat de inkoopkosten voor stroom in de zomer lager liggen.
Als de zon minder vaak schijnt, zoals in de wintermaanden, liggen de inkoopkosten hoger. De prijzen van het normaal- en daltarief stroom kunnen daardoor variëren. De prijs die je betaalt is afhankelijk van de periode waarin de stroom voor je is ingekocht en in welke periode de stroom wordt geleverd. De normaal- en daltarief prijzen kunnen dus afwisselend hoger, lager of gelijk zijn.