Werkzaamheden aan Warmtecentrale de Sleutel

Vattenfall bouwt Warmtecentrale de Sleutel om restwarmte uit de Rotterdamse haven te leveren aan het warmtenet in de regio Leiden. De restwarmte komt via de warmtetransportleiding WarmtelinQ naar Leiden. Naar verwachting komt de eerste restwarmte uit de Rotterdamse haven in de zomer van 2027 naar Leiden. Benieuwd wat dit voor u betekent? Hieronder vindt u de laatste ontwikkelingen over Warmtecentrale de Sleutel.

 

Garantie op warmte

We bouwen een warmteoverdrachtstation (WOS) om de warmte uit WarmtelinQ te kunnen leveren aan het Leidse warmtenet. Ook bouwen we een piek- en backup-installatie (P&BU). Daarmee kunnen we de levering van warmte garanderen bij hoge vraag (piek) of bij storingen en onderhoud (back-up).

De P&BU bestaat uit een ketelhuis en een grote warmteopslagtank van bijna 35 meter hoog en 15 meter breed. De P&BU en het WOS komen langs de snelweg A44, op de kruising met de N206 naast het Leiden Bio Science Park. De bouw vindt plaats van november 2024 tot eind 2026. 

Nieuwe warmtebron

In Leiden, Oegstgeest en Leiderdorp bevindt zich een van de (stads)warmtenetten van Vattenfall. Hier zijn ongeveer 9.500 woningen en 200 grootverbruikers op aangesloten. De STEG-centrale in het centrum van Leiden levert nu de warmte voor dit warmtenet. Deze centrale wekt elektriciteit op met aardgas. Hierbij wordt ook stoom afgetapt (aftapwarmte) voor het Leidse warmtenet.

In de toekomst wil Vattenfall steeds minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen, zoals aardgas. Voor het warmtenet in Leiden maken we een tussenstap door restwarmte uit de Rotterdamse haven te gebruiken. Deze warmte zou anders verloren gaan en is een betere keuze dan de aftapwarmte uit de STEG-centrale. De P&BU zelf draait eerst nog op aardgas, maar is zo ontworpen dat deze in de toekomst relatief eenvoudig omgebouwd kan worden naar andere brandstoffen, zoals waterstof.

Het laatste nieuws

Hieronder vindt u de laatste ontwikkelingen en nieuws van Warmtecentrale de Sleutel.

Start voorbereidingen bouw piek- en back-up installatie

Maandag 23 september 2024 zijn de voorbereidingen voor de bouw van de piek- en back-upinstallatie (P&BU) langs de A44 gestart. In de komende weken maakt aannemer Croonwolter&Dros het terrein van de installatie bouwklaar. Er worden hekken rondom het bouwterrein geplaatst, er komt een oprit voor het bouwverkeer en een speciale afrit vanaf de A44 voor zwaar transport.

Datum: 26 september 2024

Plattegrond Leiden P&BU Warmtelinq

Hier gaan we aan het werk

De P&BU zal gebouwd worden naast de snelweg A44, op de kruising met de N206. Deze locatie is naast het gebied van het biosciencepark. Vanaf de P&BU leggen we stadswarmteleidingen aan richting de Plesmanlaan, waar wij aansluiten op het bestaande warmtenet.

Planning

We zijn gestart met de eerste werkzaamheden. Onze planning is als volgt:

  1. December 2024 - juni 2026 | Bouw WOS en P&BU
    We bouwen de warmteopslagtank, het ketelhuis en het WOS. Ook kappen we de bomen aan de Plesmanlaan en de Kop van Leeuwenhoek. Het fietspad langs de Plesmanlaan gaat in 2025 voor 6 maanden dicht. Fietsers kunnen via een omleiding over het universiteitsterrein op de plaats van bestemming komen.

  2. Juli 2025 – april 2027 | Aanleg WarmtelinQ tussen Rijswijk en Leiden
    Gasunie verlengt WarmtelinQ door een nieuwe verbinding te maken tussen Rijswijk en Leiden.

  3. Eind 2025 - juni 2026 | Aanleg warmteleidingen tussen P&BU en Plesmanlaan
    We leggen nieuwe warmteleidingen aan die de P&BU en het bestaande (stads)warmtenet met elkaar verbinden.

  4. Juli 2027 | WOS en P&BU in gebruik WarmtelinQ is verlengd
    De eerste restwarmte uit de Rotterdamse haven kan naar Leiden worden getransporteerd.

Informatie tijdens de werkzaamheden

Wij informeren omwonenden en ondernemers over de voortgang van het project, de verwachte hinder en de alternatieven. Daarnaast beantwoorden we vragen, om eventuele zorgen weg te nemen. Vattenfall en de gemeenten Leiden en Oegstgeest informeren belanghebbenden regelmatig over de voortgang van het project. Dit doen we onder meer via deze website. Daarnaast delen we regelmatig updates over de bouw met omliggende bedrijven. Ook verstuurt Leiden Bio Science Park twee nieuwsbrieven: Infra Info en een algemene nieuwsbrief . Heb je een vraag? Kijk dan hieronder bij de veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Vul dan het contactformulier onderaan de pagina in.

Algemene vragen

Waarom is het nodig om een WOS en P&BU te bouwen?

In de toekomst wil Vattenfall steeds minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen, zoals aardgas. Voor het warmtenet in Leiden maken we een tussenstap door restwarmte uit de Rotterdamse haven te gebruiken. Deze warmte zou anders verloren gaan. Ook is het een betere keuze dan de aftapwarmte uit de STEG-centrale die we nu voor het warmtenet gebruiken. Het WOS is nodig om de warmte uit WarmtelinQ te kunnen leveren aan het Leidse warmtenet. Met de P&BU kunnen we de levering van warmte garanderen bij hoge vraag (piek) of bij storingen en onderhoud (backup).

Vragen over restwarmte

Wat is restwarmte?

Restwarmte is de warmte die vrijkomt bij (industriële) processen en niet opnieuw in het proces gebruikt wordt.

Waar komt de restwarmte uit de Rotterdamse haven vandaan?

De restwarmte uit de Rotterdamse haven is afkomstig van de industriële processen van Shell in Pernis en afvalwerker AVR in de Botlek.

Is restwarmte een duurzame bron van energie?

De STEG-centrale in het centrum van Leiden levert nu de warmte voor het Leidse (stads)warmtenet. Deze centrale wekt elektriciteit op met aardgas. Hierbij wordt ook stoom afgetapt (aftapwarmte) voor het Leidse stadswarmtenet. Door restwarmte uit de Rotterdamse haven te gebruiken, willen steeds minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen, zoals aardgas. Deze warmte zou anders verloren gaan en is een betere keuze dan de aftapwarmte uit de STEG-centrale. De P&BU zelf draait eerst nog op aardgas, maar is zo ontworpen dat deze in de toekomst relatief eenvoudig omgebouwd kan worden naar andere brandstoffen, zoals waterstof. Het nationale waterstofnetwerk van Gasunie dat ook in de buurt van Leiden komt, zou deze waterstof op termijn kunnen leveren.

Vragen over stadsverwarming

Wat is stadsverwarming?

Bij stadsverwarming gebruiken we verschillende bronnen om water te verwarmen. Dit warm water gaat via ondergrondse leidingen (het stadswarmtenet) naar je huis of bedrijf. Die verwarm je zo zonder gebruik te maken van een HR-gasketel.

Wat is WarmtelinQ?

WarmtelinQ is een ondergrondse warmtetransportleiding van Gasunie waarmee warmte uit de Rotterdamse haven kan worden gebruikt om huizen en bedrijven in Zuid-Holland te verwarmen. De leiding loopt van de Rotterdamse haven via Vlaardingen naar Den Haag. Lees meer op de website van WarmtelinQ.

Vragen over werkzaamheden

Wat merk ik van de werkzaamheden?

Gebouwen in de buurt van het bouwterrein kunnen soms trillingen voelen in de grond door de bouw van het WOS en de P&BU. Vattenfall en aannemer Croonwolter&dros proberen dit zo veel mogelijk te beperken. De fundering van het ketelhuis, de warmteopslagtank en het WOS worden zoveel mogelijk trillingvrij gebouwd door de palen te boren in plaats van te heien. Ook is er vooraf trillingsonderzoek gedaan en zijn er trillingsmeters bij bedrijven in de buurt geplaatst om de trillingen tijdens het bouwproces te monitoren.

Kan ik mijn bestemming bereiken tijdens de werkzaamheden?

Ja, alle gebouwen in de buurt van de bouwlocatie blijven bereikbaar tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden. Wel gaat het fietspad langs de Plesmanlaan in 2025 voor 6 maanden dicht. Fietsers kunnen via een omleiding over het universiteitsterrein op de plaats van bestemming komen. Ook gaat de Plesmanlaan 2 nachten dicht, met uitzondering voor bestemmingsverkeer voor het ziekenhuis en de universiteit.

Beperkt de grote warmteopslagtank het uitzicht van mijn bedrijf?

De warmteopslagtank is onderdeel van de P&BU. Deze wordt 35 meter hoog en heeft een doorsnede van 15 meter. De opslagtank wordt op de kruising van de A44 en N206 geplaatst. Zo beperkt de tank niet het uitzicht van de omliggende bedrijven op het Leiden Bio Science Park.

Ook interessant