Tarieven stadsverwarming

Je hebt bij stadswarmte een contract voor onbepaalde tijd met een variabel tarief. Je kunt de prijs voor stadswarmte niet vastzetten. We bepalen het tarief meestal op 1 januari voor een heel jaar. Je betaalt altijd tarieven die voldoen aan de Warmtewet. Op deze pagina lees je hoe onze tarieven zijn opgebouwd. En welke tips en regelingen er zijn om je energierekening betaalbaar te houden.

Rekenfout ACM: vaste kosten voor warmte verlaagd

Heb je stadswarmte van Vattenfall? En is het vastrecht dat we bij jou in rekening brengen even hoog als het maximumtarief? Dan krijg je geld van ons terug. De reden hiervoor is dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een fout heeft gemaakt bij het berekenen van het maximumtarief voor 2024. Het nieuwe tarief is € 36,- per jaar lager, inclusief btw. Als je hier recht op hebt, sturen we je in oktober 2024 een bericht en krijg je het geld uiterlijk in februari 2025 op je rekening. Je kunt de nieuwe tarieven vinden in de tarievenbladen  op deze pagina.

Vraag en antwoord rekenfout ACM

Welk tarief gaat omlaag?

Het gaat om een aanpassing van het ‘gebruiksonafhankelijke tarief’ voor stadsverwarming. Dat zijn vaste kosten die je betaalt als je bent aangesloten op stadsverwarming. In de tarievenbladen op deze pagina vind je deze kosten uitgelegd.

Waarom deze verlaging?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalt elk jaar de maximale tarieven van stadswarmte. Dit jaar hebben ze hierbij een rekenfout gemaakt en de maximale vaste kosten te hoog vastgesteld. Deze zijn nu aangepast voor heel 2024. Een leverancier van Warmte mag niet méér in rekening brengen dan het vastgestelde maximum. Daarom krijg je geld terug.

Ik was maar een deel van 2024 klant. Krijg ik dan ook geld terug?

Ja, ook als je maar een deel van 2024 klant was ontvang je geld terug. Bijvoorbeeld als je verhuisd bent. Wij berekenen het bedrag per maand.

Ik heb meerdere adressen met stadswarmte. Krijg ik dan een bedrag per aansluiting?

Ja, je ontvangt de teruggave per adres dat recht heeft op de teruggave. Dus heb je meerdere aansluitingen, dan ontvang je ook meerdere keren geld terug.

Geldt deze teruggave voor alle klanten met stadswarmte?

Je ontvangt geld terug als je het maximum ACM-tarief betaalt voor het vastrecht. Daarmee geldt de teruggave voor veel klanten, maar niet allemaal. Woon je in Amsterdam Zuidoost in een woning van Rochdale (project stedelijke vernieuwing Amsterdam Zuidoost)? Of in Rotterdam? Dan ontvang je geen geld terug. Door afspraken met Rochdale of de gemeente Rotterdam betaal je al een lager vastrecht dan het maximum.

Hoe krijg ik het geld terug?

Wij storten het bedrag terug op de bij ons bekende bankrekening. Je hoeft daarvoor niets te doen. Je ontvangt het bedrag uiterlijk in februari 2025.

Waarom ontvang ik het bedrag in februari 2025 en niet meteen?

Om helemaal zeker te weten waar iedereen recht op heeft, moet het jaar eerst voorbij zijn. Het kan zijn dat je in 2024 verhuist. Je ontvangt alleen de teruggave voor het deel waarin je aangesloten was op stadsverwarming.

Passen jullie mijn termijnbedrag aan?

Nee, we passen je termijnbedrag niet aan. Je kunt dit wel zelf doen in Mijn Vattenfall.

Geldt het bedrag ook voor bedrijven?

Ja, de teruggave geldt ook voor bedrijven, zolang het gaat om een kleinverbruikaansluiting van maximaal 100 kW.

Wat verandert er in 2024?

Variabele kosten dalen

Op 1 januari 2024 gaan de variabele kosten per gigajoule (GJ) stadswarmte omlaag. De prijzen van energie zijn in 2023 lager geworden en daardoor kunnen we onze stadswarmte ook voordeliger produceren en inkopen.

Vaste kosten stijgen

We verhogen de vaste kosten van je stadswarmte in 2024. Dit komt onder meer door de hogere kosten van materiaal en personeel.

Geen prijsplafond meer

Het prijsplafond vervalt in 2024. Dit was een maatregel van de overheid om je te beschermen tegen hoge kosten, tot een jaarverbruik van 37 GJ. In 2024 betaal je voor je hele verbruik het nieuwe (lagere) leveringstarief per GJ.

Stadswarmte of HR-gasketel?

Wat is voordeliger: stadswarmte of een HR-gasketel? We leggen het je graag uit.

Zo zijn onze tarieven opgebouwd

De tarieven voor stadsverwarming bestaan uit vaste kosten en variabele kosten. Daarnaast kan het zijn dat je jouw verbruik van warm tapwater apart ziet op je energierekening. In dat geval ligt er in jouw wijk met stadsverwarming een apart netwerk voor warm water. Het warme water wordt dan gescheiden geleverd en gemeten. Bekijk het tarievenblad van jouw regio voor meer informatie over warmte, warm tapwater, Comfortkoeling en koude of check in Mijn Vattenfall welke tarieven voor jou gelden.

Variabele kosten

De hoogte van de variabele kosten hangt af van je verbruik voor de verwarming van je huis en van kraanwater. Dat meten we in gigajoule (GJ). Eén GJ komt overeen met 32,68 maardgas. Op je energierekening zie je de variabele kosten terug als 'Verbruik stadswarmte'. 

Vaste kosten

Bij de vaste kosten maakt het niet uit hoeveel stadswarmte je gebruikt. De vaste kosten bestaan uit drie onderdelen:

  1. Gebruiksonafhankelijk tarief
    De kosten voor het beheer en onderhoud van het warmtenetwerk, inclusief 24-uurs storingsdienst.

  2. Meettarief
    De kosten voor het opnemen en verwerken van de meterstanden, inclusief onderhoud en vervanging van de meter.

  3. Kosten voor de afleverset
    De kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van de afleverset.

Tarievenbladen

Bekijk de Vattenfall tarieven van stadswarmte, Comfortkoeling en koude.

Tarievenbladen 2024
Tarievenbladen 2023
Tarievenbladen 2022

Voorwaarden

Benieuwd hoe het zit met de voorwaarden en richtlijnen voor warmte, warm tapwater, Comfortkoeling en koude?

Naar de voorwaarden

Veelgestelde vragen

Bepaalt Vattenfall de warmtetarieven zelf?

Voor klanten met stadswarmte zijn een aantal zaken goed geregeld in de Warmtewet, zoals betaalbare tarieven voor stadsverwarming. In de wet is een maximumprijs voor de variabele kosten per GJ en voor de vaste kosten bepaald. Wij bepalen onze tarieven op basis van de werkelijke kosten en vragen nooit meer dan de maximumprijs.

Klopt mijn termijnbedrag nog?

Het termijnbedrag is het bedrag dat je iedere maand betaalt voor je verbruik. In je persoonlijke termijnbedragadvies in Mijn Vattenfall kijken we naar je werkelijke verbruikskosten. Zo krijg je te zien of je bedrag omlaag kan, precies goed is, of beter omhoog kan. Of je ons advies overneemt, bepaal jij zelf.

Check je termijnbedragadvies

Waar vind ik informatie over het betalen van mijn rekening?

Bij ons kun je zelf kiezen op welke dag je betaalt. En we helpen je als je moeite hebt met betalen. Bekijk onze pagina over je energierekening betalen voor meer informatie. Heb je weinig inkomen? Informeer dan bij je gemeente welke tegemoetkomingen je kunt aanvragen.

Wat kost tapwater per m3?

Als je jouw verbruik van warm tapwater apart op je energierekening ziet, ligt er in jouw wijk met stadsverwarming een apart netwerk voor warm water. De kosten van warm tapwater bestaan dan uit vijf onderdelen:

  1. Warm tapwater per m3

    Dit is de warmte die nodig is om je kraanwater op te warmen. Hiervoor rekenen we met 0,20934 GJ per m3. Warm tapwaterlevering is belast met 9% btw.
  2. Water per m3

    Dit is de hoeveelheid water die je als warm water gebruikt. We kopen dit water in bij het waterleidingbedrijf in je regio. Via een apart leidingnet leveren we het aan jou.
  3. Vaste kosten tapwater

    Dit zijn de vaste kosten voor het beheer en onderhoud van het warmwaternetwerk. Tot en met de afleverset in je huis. Standaard heb je voor warm water comfortklasse 3 of 4. Op de factuur zie je deze kosten terug als ‘Vaste leveringskosten warm tapwater’.
  4. Waterbelasting tapwater per m3

    De belasting op het gebruik van drinkwater. Dit dragen we af aan de overheid.
  5. Btw

    Op het benodigde water is het lage btw-tarief van 9% van toepassing.

Ook interessant