Problemen met je slimme meter
Ervaar je een probleem met je slimme warmtemeter? Kijk dan of er storingen of werkzaamheden bekend zijn. Zo niet, dan kun je de storing misschien zelf oplossen.
Een slimme warmtemeter biedt gemak en is handig als je energie wilt besparen. Misschien heb je er al één. Zo niet, dan komen we nog bij je langs voor de installatie. Dat zijn we als warmteleverancier zelfs wettelijk verplicht. Eind 2026 hebben al onze klanten er eentje aangeboden gekregen. Als jij aan de beurt bent, krijg je van tevoren een bericht. Lees meer over de voordelen, hoe het werkt en wat je kunt verwachten.
Je meterstand wordt automatisch uitgelezen. Je hoeft hiervoor dus niet meer zelf de meterkast in.
Hierin staat je maandverbruik voor warmte. Ook zie je of je meer of minder verbruikt dan vorig jaar én wat vergelijkbare huishoudens verbruiken.
Je kunt je verbruik bekijken in Mijn Vattenfall of de Energie-app. Waar of wanneer het jou uitkomt.
De slimme warmtemeter is een kastje dat we aansluiten op je bestaande warmtemeter. Het kan zijn dat je warmtemeter ook vervangen wordt. Dit omdat het een model is wat anders niet met de slimme meter kan communiceren.
Het kan zijn dat er nog geen afspraak voor installatie is ingepland, maar dat er een monteur bij je langskomt in verband met onderhoud of een storing aan je afleverset. Dan zijn we al bij je en maken we als dat kan gebruik van dat moment om de slimme meter te plaatsen. Dat scheelt een extra bezoek.
Dit zijn de 5 stappen naar een slimme warmtemeter:
Je ontvangt een brief
Wanneer je aan de beurt bent, krijg je een brief of e-mail met een afspraak voor de plaatsing.
Je bevestigt de afspraak
Zorg ervoor dat je de afspraak bevestigt, zodat we zeker weten dat je thuis bent. Komt een andere datum je beter uit? Volg dan de stappen in het bericht om je afspraak te wijzigen.
Je ruimt de meterkast op
Zorg ervoor dat je meterkast leeg is en er niets in de weg staat. Anders kan de monteur niet aan de slag en is een nieuwe afspraak nodig.
Je zorgt voor een vrij (geaard) stopcontact
Als er een vrij stopcontact is voor de slimme meter, is de monteur ongeveer drie kwartier bezig. Zo niet, dan duurt de plaatsing langer of er moet een nieuwe afspraak gemaakt worden.
De monteur komt langs
Een monteur van Vattenfall of van een van onze partners komt langs om de slimme meter te plaatsen. In je brief of e-mail staat precies om welk bedrijf het gaat. De monteur kan zich altijd legitimeren.
Het klinkt misschien vreemd, maar het kan zijn dat je een slimme warmtemeter in huis hebt die nog niet slim werkt. Dat kan verschillende redenen hebben. Sinds mei 2022 lezen we van een deel van onze klanten de meterstanden automatisch uit. Stapje voor stapje doen we dit voor steeds meer klanten. We zijn je dus niet vergeten. Wanneer we de standen van jouw slimme meter automatisch gaan uitlezen, krijg je van tevoren een brief of e-mail. Heb je die nog niet ontvangen? Dan lezen we de standen nog niet automatisch uit. Bekijk hieronder welk type slimme meter jij hebt en of we je meterstanden uitlezen of niet.
De slimme warmtemeter kan nog geen dag-, uur- of kwartierwaarden doorgeven. Dat is misschien anders dan je voor je stroom gewend bent. Wanneer het wel mogelijk is, informeren we je.
Dat kan verschillende oorzaken hebben:
Voordat we starten met het automatisch uitlezen van je slimme meter krijg je altijd een brief of e-mail. Vanaf dan hoef je de meterstanden niet meer zelf door te geven. Je kunt bij Meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall altijd checken of je slimme meter al actief is.
Ervaar je een probleem met je slimme warmtemeter? Kijk dan of er storingen of werkzaamheden bekend zijn. Zo niet, dan kun je de storing misschien zelf oplossen.
Het beschermen van klantgegevens vinden wij belangrijk. Daarom gebeurt het uitlezen en verzenden van meetgegevens in een goed beveiligde omgeving. Onbevoegden kunnen er dus niet bij.
Ja, onze slimme meters hebben een consumentenpoort. Hierop kun je met een RJ-12 connector de meeste typen energieverbruiksmanagers aansluiten. Let op: veel van deze apparaatjes zijn nog niet geschikt voor het uitlezen van warmteverbruik in gigajoules (GJ’s). We verwachten wel dat deze mogelijkheid in de komende tijd door fabrikanten wordt toegevoegd.
Nee, dat kunnen we niet en willen we niet. Jij blijft altijd zelf de baas over je verbruik. We hebben wel tips om dat zo laag mogelijk te houden door energie te besparen.
Het verbruik van de Warmtelink is zo’n 12 tot 15 kWh per jaar. Dat is omgerekend € 4 tot € 6.
De slimme meter hoef je niet los te schroeven en in te pakken. De meter blijft achter in je oude woning en blijft eigendom van je netbeheerder of warmteleverancier. Ga je verhuizen van 'slim naar slim', dan hoef je niets te doen. Nog een voordeel van een slimme meter. Ga je van 'slim naar oud' of andersom, lees dan alles over slim verhuizen.
Nee, de plaatsing van een slimme meter is namelijk een verplichting van de overheid waaraan wij moeten voldoen. Je bepaalt wel zelf of we je meterstand(en) mogen uitlezen. Wil je dat niet? Dan kun je altijd bezwaar maken in Mijn Vattenfall.