Slimme meter voor stadsverwarming

Voor het automatisch meten van je warmteverbruik gebruiken we een slimme meter. Je hebt er misschien al een, anders komt‑ie binnenkort. Want alle klanten van Vattenfall met stadswarmte zullen voor het einde van 2026 een slimme meter aangeboden krijgen. Dit zijn we wettelijk verplicht.

Voordelen van een slimme meter voor stadswarmte

Uitlezing op afstand

Je meterstand wordt automatisch uitgelezen. Je hoeft hiervoor dus niet meer zelf de meterkast in.

Energierapport

In de app of via een e-mail krijg je je maandverbruik voor warmte. Ook zie je of je meer of minder verbruikt dan vorig jaar én wat vergelijkbare huishoudens verbruiken.

Altijd inzicht in je verbruik

Je kunt je verbruik bekijken in Mijn Vattenfall of de Energie-app. Waar of wanneer het jou uitkomt.

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

Als je stadswarmte hebt, hangt er in je meterkast een afleverset. Als je een slimme meter hebt, dan zijn er bij je afleverset ook twee kleine kastjes te zien; de warmtemeter (A) en de zogenoemde Warmtelink (B). De warmtemeter heeft een display, hierop zie je de meterstand van warmte en warm tapwater in gigajoule (GJ). Op basis van de meterstanden op verschillende momenten is je verbruik te herleiden. De Warmtelink is een klein kastje zonder display. Deze stuurt via een veilige verbinding je meterstanden aan ons door.

Warmtelink

Er zijn 4 verschillende soorten WarmteLinks die we installeren. Er is geen verschil in werking tussen de kastjes.

Wat meet de slimme meter?

De slimme meter meet hoeveel warmte je gebruikt om je huis te verwarmen en voor warm tapwater (in gigajoules). Wordt je warme tapwater apart geleverd? Dan zie je het verbruik hiervan ook via de slimme meter (in kubieke meters).

Leest mijn slimme meter mijn meterstanden uit?

Misschien kan je slimme warmtemeter al meterstanden uitlezen. Er zijn vier mogelijkheden:

  1. uitlezen is mogelijk en door ons geactiveerd;
  2. uitlezen is mogelijk, maar nog niet door ons geactiveerd;
  3. uitlezen is mogelijk maar gebeurt niet omdat je bezwaar hebt gemaakt;
  4. uitlezen is niet mogelijk, uitlezen van de slimme meter is in storing. Met de storingscheck zie je snel of er een storing bekend is.

Je kunt bij Meterstanden doorgeven in Mijn Vattenfall altijd checken of je slimme meter al actief is.

Waar worden mijn meterstanden voor gebruikt?

De meterstanden worden gebruikt voor het maken van een juiste jaarafrekening. Als je verhuist noteren wij op afstand de laatste meterstand voor je eindafrekening. Daarnaast worden je meterstanden gebruikt voor een persoonlijk maandelijks Energierapport. Dit vind je in Mijn Vattenfall of sturen we per mail. Zo zie je per maand precies hoeveel je verbruikt.

Download de Energie-app

Met onze Energie-app heb je altijd helder inzicht in je verbruik en kosten. Ook pas je eenvoudig je gegevens aan en vind je een actueel termijnbedragadvies. Download de app en regel je energiezaken wanneer het jou uitkomt.

Alles over de installatie

Als je een slimme meter krijgt, ontvang je van tevoren een brief. Maar het kan ook gebeuren dat er een monteur bij je langskomt voor onderhoud of een storing en dan meteen een slimme meter plaatst. Dat scheelt een extra bezoek.

Meestal gaat het zo:

  1. Je ontvangt een brief
    Wanneer je aan de beurt bent, krijg je een brief met een afspraak voor de plaatsing.

  2. Je bevestigt de afspraak
    Bevestig de afspraak, zodat we zeker weten dat je thuis bent. Komt een andere datum je beter uit? Wijzig je afspraak door de stappen in het bericht te volgen.

  3. Je ruimt de meterkast op
    Zorg ervoor dat je meterkast leeg is en er niets in de weg staat. Anders kan de monteur niet aan de slag en is een nieuwe afspraak nodig.

  4. Je zorgt voor een vrij (geaard) stopcontact
    Als er een geschikt stopcontact vrij is voor de slimme meter, dan is de monteur ongeveer 45 minuten bezig. Is er geen stopcontact vrij, of is het niet geschikt, dan duurt de plaatsing langer. Soms moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden voor de plaatsing van de slimme meter. Niet alle monteurs zijn namelijk bevoegd om een nieuw stopcontact aan te leggen.

  5. De monteur komt langs
    Een monteur van Vattenfall of van een van onze partners komt langs om de slimme meter te plaatsen. In je brief of e-mail staat precies om welk bedrijf het gaat. De monteur kan zich altijd legitimeren. De monteur installeert je slimme meter.

Veiligheid en privacy

Het beschermen van klantgegevens vinden wij belangrijk. Daarom gebeurt het uitlezen en verzenden van meetgegevens via een goed beveiligde verbinding. Onbevoegden kunnen er dus niet bij.

Meer over jouw privacy bij Vattenfall

Veelgestelde vragen

Waarom wordt mijn slimme meter nog niet automatisch uitgelezen?

Het klinkt misschien vreemd, maar het kan zijn dat je een slimme warmtemeter in huis hebt die nog niet slim werkt. Stapje voor stapje lezen we steeds meer slimme meters uit. We zijn je dus niet vergeten.

Je krijgt van tevoren een brief of e-mail wanneer we de standen van jouw slimme meter automatisch gaan uitlezen. Heb je die nog niet ontvangen? Dan lezen we de standen nog niet automatisch uit.

Na ontvangst van de brief of e-mail kun je ook in Mijn Vattenfall of de Energie-app zien of je slimme meter wordt uitgelezen.

Waarom heb ik een oproep gekregen om mijn meterstanden door te geven, ik heb toch een slimme meter?

Soms moet je alsnog je meterstanden doorgeven. Dit komt omdat:

  • je meterstanden nog niet automatisch worden uitgelezen. Je krijgt van tevoren een brief of e-mail wanneer we daarmee beginnen.
  • je slimme meter een storing heeft. We sturen een bericht als we de meter niet kunnen uitlezen.
  • je bezwaar hebt gemaakt tegen het automatisch uitlezen van de standen. In dat geval moet je ze zelf doorgeven.
Waarom zie ik geen dagelijks verbruik in de app?

De slimme meter leest de warmtestanden momenteel elke maand uit. De slimme warmtemeter kan nog geen standen per dag, uur of kwartier uitlezen. Dat is misschien anders dan je voor je stroom gewend bent. We laten je weten wanneer dit wel mogelijk is.

Wat betekenen de kleuren van led-lampjes?

Op de Warmtelink zitten 3 led-lampjes. Afhankelijk van welk type je hebt, zitten deze naast of onder elkaar op het kastje. Met deze led-lampjes kun je controleren of de Warmtelink goed werkt. Dit kan gemakkelijk en snel via de storingscheck, of lees hieronder wat de lampjes betekenen.

Het eerste lampje zegt iets over de WarmteLink zelf. Is deze niet groen? Dan werkt de WarmteLink niet correct! Controleer of er wel spanning op het stopcontact staat. Bijvoorbeeld door een telefoonoplader in het stopcontact te steken. Werkt het stopcontact goed? Dan moet voor een oplossing een monteur langskomen. Bel hiervoor 0800 0513. 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Het tweede lampje zegt iets over de verbinding tussen de WarmteLink en Vattenfall. Dit lampje mag groen of oranje zijn. Knippert deze rood? Dan is er geen verbinding met Vattenfall. Dit kan komen door een slechte verbinding met de provider. Of doordat de woning (te) goed geïsoleerd is, waardoor het signaal wordt verstoord.

Brandt het tweede lampje niet? Dan is het uitlezen nog niet geactiveerd. Of je hebt bezwaar gemaakt tegen het uitlezen. Wil je dit wel? Pas het aan in Mijn Vattenfall of de Energie-app.

Het derde lampje moet groen zijn of groen/oranje knipperend. Zo niet, dan is er een probleem met de kabel tussen de WarmteLink en de warmtemeter. Hiervoor moet er een monteur langskomen. Bel hiervoor 0800 0513. 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Ook kun je via de storingscheck controleren of je slimme meter goed werkt.

Ik heb toestemming gegeven voor het uitlezen, waarom gebeurt dat niet?

Voor het uitlezen van de meterstanden hoef je geen toestemming te geven. Je kunt wel bezwaar maken. Staat in Mijn Vattenfall het schuifje op 'Ja’, dan maak je bezwaar en lezen we je standen niet uit. Dit vind je in Mijn Vattenfall onder Direct regelen, en dan Privacy en voorkeuren, onder het kopje Bezwaar uitlezen slimme warmtemeter.

Ondersteunt de slimme warmtemeter ook energieverbruiksmanagers?

Ja, met een telefoonstekker (type RJ-12) kun je via de P1-poort de meeste typen energieverbruiksmanagers aansluiten op je slimme meter. Maar let op: veel van deze apparaten zijn nog niet geschikt voor het uitlezen van warmteverbruik in gigajoules (GJ’s). We verwachten wel dat fabrikanten deze apparaten in de komende tijd steeds vaker ook geschikt maken voor gebruik met stadswarmte.

Ik hoef geen slimme meter. Kan ik hem ook weigeren?

Nee, de plaatsing van een slimme meter is namelijk een verplichting van de overheid waaraan wij moeten voldoen. Je bepaalt wel zelf of we je meterstand(en) mogen uitlezen. Wil je dat niet? Dan kun je altijd bezwaar maken in Mijn Vattenfall.

Ook interessant