1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Herkenning Vattenfall mail

Zo herken je een mail van ons

Helaas zijn er wel eens valse of phishing mails in de omloop. Om te voorkomen dat je misleid wordt, leggen wij je graag uit hoe je een mail van Vattenfall herkent.

Hoe herken ik mail van Vattenfall?

Heb je een e-mail ontvangen en twijfel je of deze echt van ons is? Dan zijn dit de zaken waar je op moet letten:

Ons mailadres eindigt altijd op een van deze:

  • @vattenfall.com
  • @vattenfall.nl
  • @mail.vattenfall.nl
  • @e-mail.vattenfall.nl
  • @email.vattenfall.nl
  • @emailservice.vattenfall.nl
  • @vattenfallsales.nl
  • @vattenfallsalesnederland.com
  • @vattenfallwebwinkel.nl

We vragen geen vertrouwelijke informatie in de mail

Wij vragen je nooit via mail naar inlogcodes, persoonlijke of betaalgegevens. Als we die gegevens wel van je nodig hebben, verwijzen we altijd naar de beveiligde Mijn Vattenfall-omgeving. Hier log je zelf veilig in met je e-mailadres en wachtwoord. 

Trucs van hackers

Hackers gebruiken soms (bijna) hetzelfde mailadres, een letter omgedraaid, of er mist een letter. Kijk ook naar de inhoud van de mail. Gaat het bijvoorbeeld over bitcoins, dan kun je er vanuit gaan dat dit niet van ons komt.

Je bankrekeningnummer

In brieven of mailtjes waarin je bankrekening voorkomt, schermen we je nummer of IBAN af. Je ziet xxxxxx en alleen de laatste vier cijfers van je IBAN.

Wat is phishing en hoe herken je het

Phishing is een vorm van online oplichting. Criminelen vissen op meerdere manieren naar je gegevens. Denk aan e-mails, sms’jes, WhatsAppberichtjes, brieven of zelfs telefonisch. In deze berichten gebruiken ze een alarmerende reden, zoals:

  • U heeft een betalingsachterstand, voorkom afsluiting betaal direct. 
  • Niet betaalde rekening.
  • Openstaande factuur.
  • FW: Vattenfall - vereffening openstaand bedrag.

Meestal word je gevraagd om op een link te klikken of naar een internetpagina te gaan. Dat is dan een pagina die echt lijkt, maar in werkelijkheid een vervalsing is. Ook kan er in het bericht gevraagd worden om een betaling over te maken naar een bankrekeningnummer.

Bekijk een voorbeeld van phishing e-mail

Het gaat hier om phishing omdat:

  1. E-mails die wij versturen zijn altijd persoonlijk. Wij kennen je naam en spreken je daarmee aan.
  2. We noemen altijd je klantnummer in e-mails. Controleer deze altijd.
  3. We verwijzen alleen naar deze veilige websites in onze e-mails:

    https://www.vattenfall.nl

    https://vattenfall-meterstanden.pti.nl
    Als je meterstanden voor je jaarafrekening aan ons doorgeeft.

    https://vattenfallevent-meterstanden.pti.nl/
    Als je meterstanden voor je verhuizing of als nieuwe klant aan ons doorgeeft.

    https://secure.docdatapayments.com
    Als je betaalt met MasterCard of VISA.

    https://exclusief.vattenfall.nl
    Als je je aanmeldt of je spaarpunten bekijkt.

  4. Onderaan de e-mail staat dezelfde tekst met rare tekens. Wij versturen onze e-mails niet op deze manier.
  5. Onderaan de e-mail staat dezelfde tekst met rare tekens. Wij versturen onze e-mails niet op deze manier.

Voorbeeld van een phishing mail dat zeker geen Vattenfall mail is

Phishing mail ontvangen, wat nu?

Heb je een nepmail ontvangen? Klik dan niet op de linkjes in deze mail, maar log zelf in bij Mijn Vattenfall. Of kijk in de Energie-app. Hier zie je bij je facturen of er echt een bedrag niet betaald is. Bij je correspondentie zie je of er een nieuwe mail of brief voor je is.

Inloggen Mijn Vattenfall

Lees meer over veilig betalen