Seintje: geen verrassing op je jaarafrekening
Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.
In je jaarafrekening vind je hoeveel energie je het afgelopen jaar hebt verbruikt. En of je geld terugkrijgt of bijbetaalt. Vind hier meer over je jaarafrekening, zoals de berekening, meterstanden en je nieuwe termijnbedrag.
Hebben we meer geld in rekening gebracht, dan je moet betalen? Dan krijg je geld van ons terug.
Hebben we via je termijnbedragen te weinig in rekening gebracht, dan moet je bijbetalen.
Je nieuwe termijnbedrag berekenen we met je verwachte verbruik en je leveringstarieven.
Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.
Met je meterstanden weten we hoeveel energie je hebt verbruikt. En daarmee berekenen we het bedrag dat je terugkrijgt of bijbetaalt. Het kan zijn dat we je meterstanden schatten. Dit doen we alleen als je geen slimme meter hebt en geen meterstanden aan ons doorgeeft.
In 2023 was er een prijsplafond voor energie. Op je jaarafrekening zie je wat dit voor jou betekende. Wil je weten hoe we de vergoeding van het prijsplafond precies hebben berekend? We leggen het je graag in detail uit.
Het kan gebeuren dat je je jaarafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen. Helpt dit je niet verder? Ook op andere manieren bieden we hulp bij betalen.
We leggen je uit wat de mogelijke oorzaken zijn van een onverwacht hoge jaarafrekening. En met onze tips houd je grip op je jaarafrekening. Zo voorkom je verrassingen achteraf.
Eerst rekenen we het verschil uit tussen je meterstanden van vorig jaar en die van nu. Zo weten we wat je hebt verbruikt.
Met je verbruik berekenen we je kosten. De exacte periode waarover we kosten hebben berekend, vind je bovenaan de jaarafrekening.
Van de totale kosten trekken we de termijnbedragen af die we je in rekening hebben gebracht. Deze vind je op de jaarafrekening onder 'termijnbedragen'.
Er blijft dan een bedrag over dat je terugkrijgt of bijbetaalt.
In Mijn Vattenfall en de Energie-app vind je allerlei slimme bespaartips. Hiermee maak je gratis je eigen bespaarplan. En je ziet direct je mogelijke besparing.
Dat hangt af van je situatie:
In Mijn Vattenfall zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.
De specificatie van je jaarafrekening vind je in Mijn Vattenfall.
Het document heet 'Tarievenspecificatie' en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening. Meer over de tarievenspecificatie lees je hier.
Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:
Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten:
Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan de Vattenfall betalingsregeling een oplossing voor je zijn.
Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall:
Meer informatie over de betalingsregeling
Bij elke jaarafrekening berekenen we zorgvuldig je nieuwe termijnbedrag. Vind je een ander termijnbedrag beter bij je passen? Wijzig je termijnbedrag dan eenvoudig zelf in de Energie-app of in Mijn Vattenfall.
Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.
Op je jaarrekening zie je of je geld terugkrijgt. En hoeveel. Dat staat dan binnen een week op je bankrekening.
Let op: het kan zijn dat je een lager bedrag teruggestort krijgt. Je had dan nog een openstaande rekening. Dit bedrag hebben we meteen verrekend. Bijvoorbeeld met je volgende termijnbedrag.
Je ziet het prijsplafond op je jaarafrekening als ‘Vergoeding prijsplafond’. Hoe hoog je vergoeding is, hangt af van je verbruik en je tarieven.
Hoe het precies werkt, zie je hier.
We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall. Krijg je geld terug, maar verhogen we je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen we je termijnbedrag? We leggen dat graag uit.
Je Blijven Loont-korting vind je op twee plekken op je jaarafrekening.
We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering (salderen). Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.
Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvang je over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding. De hoogte van de terugleververgoeding hangt af van je contract. Hoeveel je na saldering ontvangt per kWh stroom die je aan ons teruglevert, staat in je contractbevestiging en de communicatie over je nieuwe tarieven. Deze vind je in Mijn Vattenfall onder Correspondentie.
Dat hangt af van wat voor meter je hebt.
Kijk eerst naar het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden. Is het meer dan deze hoeveelheden, dan is het een groot verschil:
Wat we doen, ligt aan het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden: