Contract opzeggen of wijzigen na een overlijden
Je regelt een opzegging of wijziging na een overlijden eenvoudig online. Ook kan je natuurlijk contact opnemen met onze klantenservice.
Als klant krijg je bij ons altijd iets extra’s. Denk je toch aan opzeggen, dan vind je hier alles wat je moet weten. Zo voorkom je bijvoorbeeld een onverwacht hoge eindafrekening of overstapboete.
Je verhuist je energiecontract eenvoudig zelf mee in Mijn Vattenfall. Dit kan al tot 3 maanden voordat je de sleutels krijgt of inlevert.
Je contract bij ons opzeggen niet nodig. Dit regelt je nieuwe leverancier met ons. Wil je je overstap annuleren, dan heb je hier 14 dagen de tijd voor.
Natuurlijk kun je ook opzeggen als je gaat verhuizen. Dit doe je ook eenvoudig via Mijn Vattenfall. Kies hier voor 'je oude adres afmelden'.
Je regelt een opzegging of wijziging na een overlijden eenvoudig online. Ook kan je natuurlijk contact opnemen met onze klantenservice.
Een vast contract opzeggen zodra het afloopt, kan tot uiterlijk 30 dagen voor afloop van het contract. Dat is onze opzegtermijn. Zeg je je contract niet op, of doe je dit later? Dan krijg je een contract voor onbepaalde tijd met een variabele prijs.
Bekijk de looptijd van je contract in Mijn Vattenfall
Je betaalt een opzegvergoeding als je je vaste contract voor de einddatum beëindigt. We maken dan kosten, omdat we al energie voor je hebben ingekocht.
Meer informatie over de opzegvergoeding
Een variabel contract heeft geen vaste looptijd. Je kunt dit contract altijd opzeggen zonder een opzegvergoeding te betalen. Heb je een variabel contract, dan kun je ook overstappen naar een vast contract.
Bekijk welk contract je hebt in Mijn Vattenfall
Ga je van het gas af? Dan kan je netbeheerder je gasmeter verwijderen. Je regelt dit door een aanvraag te doen op mijnaansluiting.nl.
Overweeg je een groen contract of een andere looptijd? Bekijk dan welke mogelijkheden je hebt. Zo krijg je met onze contractcheck advies wat voor contract het beste bij je past: een vast, variabel of dynamisch contract.
In Mijn Vattenfall vind je ook een aanbod van de contracten die we aanbieden. Hier sluit je eenvoudig een ander soort contract af, passend bij jouw wensen.
Misschien denk je aan overstappen naar een andere leverancier. Graag helpen we je telefonisch. Dan nemen we je contract door en bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn. Natuurlijk kies je zelf of je liever klant blijft of opzegt.
Binnen acht weken na de overstapdatum ontvang je van ons de eindafrekening. We houden de meterstanden aan die je aan je nieuwe leverancier hebt doorgegeven. Het kan zijn dat je nog 1 of 2 keer een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit heeft te maken met de verwerkingstermijn. Deze termijnbedragen verrekenen we op de eindafrekening.
De verwachte kosten van je energieverbruik in een heel jaar verdelen we over twaalf gelijke termijnen. Zo betaal je elke maand hetzelfde termijnbedrag. In de koude wintermaanden verbruik je eigenlijk meer dan dat termijnbedrag. En in de zomer juist weer minder.
Stel: je zegt op in of na de winter, én je hebt nog niet alle termijnbedragen betaald. Dan kan het zijn dat het totale bedrag dat je hebt betaald, niet hoog genoeg is voor de eindafrekening. Dat verschil moet je op het moment van je eindafrekening bijbetalen. Bij een strenge winter kan dat bedrag hoog zijn. Vaak is het dan slimmer om nog niet op te zeggen.
Soms alleen korting op de leveringskosten. Dat is ongeveer de helft van je energienota. De andere helft bestaat uit o.a. overheidsheffingen. Kijk ook hoe lang je korting krijgt.
Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van je huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jouw voordeel in euro’s per jaar is.
Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen.
Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Het is altijd verstandig om te checken onder welke voorwaarden je korting of het cadeau ontvangt. Hoe lang het contract loopt, en wat je betaalt per maand bijvoorbeeld.
Informeer of het om vaste of variabele leveringskosten gaat. Variabele leveringskosten kunnen meerdere keren per jaar worden aangepast. Het kan zijn dat een speciale prijs voor enkele maanden geldt. Daarna betaal je dan een hogere prijs.
Het is goed om na te vragen hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald. Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
Vaak moet je een meerjarig contract ondertekenen om korting te krijgen. Je bent dan voor lange tijd aan deze leverancier gebonden.
Kijk bijvoorbeeld naar de hoogte van de servicekosten, zoals voor het ontvangen van je factuur op papier. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?
We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op energiebesparende producten of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.