1. Thuis
  2. Privacy & Voorwaarden
  3. Datalek
  4. Zo bescherm je jezelf tegen een datalek

Zo bescherm je jezelf tegen een datalek

Steeds vaker komen datalekken in het nieuws. Het is natuurlijk niet fijn als je ermee te maken krijgt. Daarom geven we je graag advies wat je dan het beste kunt doen. En met onze tips weet je ook hoe je je gegevens goed beschermt.

Wat is een datalek?

We hebben het over een datalek als persoonlijke gegevens gedeeld, verloren, gewijzigd of vernietigd zijn zonder dat dit de bedoeling was. Komen deze gegevens in handen van mensen met verkeerde bedoelingen, dan is het mogelijk dat ze je hiermee proberen op te lichten. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Want er is niet altijd iets aan de hand als je zelf goed blijft opletten.

Ons advies om oplichting te voorkomen

  • Als iemand contact met je opneemt en je vertrouwt het niet, verbreek dan meteen de verbinding.
  • Bel de bank of het bedrijf waar de persoon van zegt te zijn die je gebeld heeft. Controleer of het klopt dat je door hen gebeld bent.
  • Deel geen gegevens. Banken en andere bedrijven vragen nooit om inloggegevens, pincode of om je bankpas thuis te komen ophalen.
  • Verwacht je geen bezoek, doe dan niet open.
  • Wees ook alert bij betaalverzoeken via WhatsApp of sms.
  • Neem bij twijfel altijd contact op met de politie. Bel hiervoor met 0900-8844. De politie kan met je aangifte de daders mogelijk opsporen en aanhouden.

Wat te doen als je gegevens gelekt zijn

Stel dat je bij Vattenfall te maken krijgt met een datalek, dan kan het volgende met je gegevens gebeuren:

Naam, adres en woonplaats

Deze gegevens kunnen samen met andere gelekte gegevens een risico zijn. Criminelen kunnen hiermee nepberichten persoonlijker maken. Pas extra op voor mogelijke oplichtingstrucs zoals mailtjes om een nieuwe bankpas aan te vragen. Vertrouw je het niet, bel je bank.

Telefoonnummer

Is je telefoonnummer gelekt, dan kan het zijn dat criminelen je bellen. Samen met andere gegevens kunnen ze doen alsof ze bellen namens de bank of energiebedrijf. Ook kunnen ze je telefoonnummer gebruiken om je berichten te sturen via WhatsApp of sms. Let dus goed op berichten die je ontvangt. Vertrouw je het niet, reageer dan niet en klik zeker niet op linkjes in het bericht.

Geboortedatum

Samen met andere gelekte gegevens kan je geboortedatum gebruikt worden voor oplichting. Criminelen kunnen nepberichten of een telefoongesprek persoonlijker maken, maar ook een vraag overtuigend aan je stellen. Je kunt hierdoor denken dat het klopt wat de crimineel zegt. Vertrouw je het niet, gooi de e-mail weg of verbreek de verbinding.

Bankrekeningnummer

Met je bankrekeningnummer en andere gegevens kan geprobeerd worden om geld van je rekening te halen. Ook kan geprobeerd worden om je een betaling te laten doen of om je een nieuwe bankpas te laten aanvragen. Let er goed op als je een verzoek hiervoor ontvangt. Vertrouw je het niet, bel je bank.

E-mailadres

Met je e-mailadres kunnen criminelen je oplichtingmails, spam of phishingmails sturen. Controleer goed het mailadres van de afzender. Zitten er links in de mail, klik er niet meteen op. Controleer of ze verwijzen naar een betrouwbare website door er met je muis overheen te bewegen. Open alleen meegestuurde bestanden als je de afzender vertrouwt en hiervan een mail verwacht.

Energieverbruik en tarieven

Samen met andere gelekte gegevens kunnen deze gegevens gebruikt worden voor oplichting. Dit kan via e-mail of telefoon. Vertrouw je het niet, gooi de e-mail weg of verbreek de verbinding.

Zo herken je onze e-mails

Helaas zijn er wel eens valse of phishing mails in de omloop. Om te voorkomen dat je misleid wordt, leggen we je uit hoe je een mail van ons herkent.

Hoe je onze e-mails herkent

Tips om je gegevens goed te beschermen tegen een datalek

  • Kies sterke en unieke wachtwoorden
    Is je wachtwoord gelekt tijdens een datalek, verander deze dan direct. Controleer meteen of je dit wachtwoord ook ergens anders gebruikt. Pas het daar ook meteen aan. En belangrijk: kies voor unieke wachtwoorden en verander je wachtwoorden regelmatig.

    Bekijk de tips voor het bedenken van een sterk wachtwoord op de website van het Digital Trust Center van de overheid.

  • Stel inloggen in meerdere stappen in
    Inloggen in meerdere stappen wordt ook wel tweefactorauthenticatie genoemd. Hiermee zorg je voor extra veiligheid door bijvoorbeeld naast je wachtwoord via een app een tijdelijke code in te vullen. Ook kun je vaak het inloggen bevestigen met je vingerafdruk, gezichts- of irisherkenning.

    Kies je voor tweefactorauthenticatie met een code, dan adviseren we je om hiervoor een authenticator-app te gebruiken.

    Tweefactorauthenticatie wordt ook wel tweestaps-verificatie, tweetraps-authenticatie, multifactorauthenticatie (MFA) genoemd. Dit komt allemaal op hetzelfde neer.

  • Let goed op bij vragen om te betalen of in te loggen
    Controleer elk verzoek om te betalen, bijvoorbeeld via WhatsApp, sms of e-mail, met veel aandacht. Wees ook alert bij een verzoek om in te loggen. Vertrouw je het niet, bel dan met het bedrijf waarvan je het verzoek hebt ontvangen.

  • Bel je bank bij twijfel
    Banken vragen nooit om gegevens zoals je pincode of andere codes in te vullen of op te sturen. Ook vragen banken nooit om je betaalpas op te sturen. Twijfel je, bel meteen met je bank. Reageer niet op e-mails, WhatsApp of sms berichten of telefoontjes van je bank waarbij iemand naar je persoonlijke gegevens vraagt.

    Berichten van je bank ontvang je via de bank-app, je beveiligde persoonlijke pagina op de website van de bank waarvoor je moet inloggen, of een brief van de bank. Controleer brieven van de bank altijd op de manier waarop ze zijn geschreven. Ze kunnen nep zijn.

Datalek ontdekt?

Meld het direct. Ook bij twijfel. Zo kunnen we snel maatregelen nemen om de gevolgen zo klein mogelijk te laten zijn.