Termijnbedrag: aanpassen en berekening

Elke maand betaal je een termijnbedrag. Dit is een voorschot voor je energiekosten. Vind hier informatie over je termijnbedrag aanpassen en de berekening van je termijnbedrag.

Snel geregeld

Je termijnbedrag aanpassen

Kies in Mijn Vattenfall zelf voor een hoger of lager termijnbedrag. Dit doe je zo vaak als je wilt. Bijvoorbeeld als je energieverbruik verandert.

Termijnbedragadvies

Met je termijnbedragadvies zie je of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op je jaarafrekening.

Bericht bij afwijkend verbruik

Geef ons toestemming om je slimme meter uit te lezen. Dan vind je in Mijn Vattenfall een bericht als je verbruik hoger is dan dezelfde maand vorig jaar.

Berekening van je termijnbedrag

Voor de berekening van je termijnbedrag schatten we je energiekosten van het komende jaar in. Die kosten delen we door twaalf. De uitkomst is het termijnbedrag dat je elke maand betaalt.

Bij het inschatten van energiekosten houden we rekening met:

  • De (verwachte) energietarieven
  • Hoeveelheid energie je waarschijnlijk verbruikt

Zo is je termijnbedrag opgebouwd

Leveringskosten

Leveringskosten bestaan uit vaste leveringskosten, dit is een vast bedrag per maand. En variabele leveringskosten, dit is de prijs per kWh stroom en mgas.

Netbeheerkosten

Je netbeheerder rekent een bedrag voor je energie-aansluiting. We dragen deze kosten voor jou af. Op de website van je netbeheerder vind je de opbouw van deze kosten. 

Overheidsheffingen en btw

De overheid heft energiebelasting. Daarnaast betaal je btw. We dragen deze kosten voor je af aan de overheid.

Meer informatie over je termijnbedrag

Hoe berekenen jullie mijn termijnbedrag?
  • We maken een inschatting van je verwachte jaarverbruik. Dat doen we op basis van je verbruik in de afgelopen jaren. Als je net klant bent, dan ontvangen we je gemiddelde jaarverbruik van je netbeheerder.
  • Je verwachte jaarverbruik vermenigvuldigen we met je tarief. We houden daarbij rekening met prijsstijgingen later in het jaar.

Je energierekening bestaat uit drie onderdelen:

  1. Leveringskosten -> Energieleverancier
  2. Netbeheerkosten -> Netbeheerder 
  3. Belasting in de vorm van overheidsheffingen en btw -> Overheid

Als je leveranciers gaat vergelijken, kijk dan goed naar de variabele én vaste kosten van je leverancier. Je vindt jouw leveringstarieven in Mijn contract.


Past mijn termijnbedrag nog bij mijn energieverbruik?

Tijdens het jaar kan je verbruik veranderen. Omdat je besparende maatregelen hebt getroffen, zonnepanelen hebt geinstalleerd of juist extra apparatuur hebt aangeschaft. In Mijn Vattenfall vind je een termijnbedragadvies. Je ziet meteen of je nog goed uitkomt met dit termijnbedrag. Of dat het beter is om het termijnbedrag aan te passen. 

Ik ben nog geen klant, wat betaal ik bij jullie als termijnbedrag?

Bereken hier wat je termijnbedrag wordt als je nu een contract bij ons afsluit.

Ik krijg geld terug, maar waarom is mijn termijnbedrag dan toch verhoogd?

Dat kan voorkomen. Je hebt bijvoorbeeld minder energie verbruikt, maar je tarieven zijn tijdens het jaar wel gestegen. Over een gedeelte van je verbruik betaal je nog lagere tarieven.

In combinatie met een lager verbruik zorgt dit ervoor dat je een bedrag terugkrijgt. Bij de berekening van je nieuwe bedrag gaan we uit van je nieuwe tarieven en je gemiddelde jaarverbruik. Je termijnbedrag valt daarom hoger uit dan vorige jaar. 

Seintje: kom goed uit met je termijnbedrag

Met ons Seintje voorkomen we samen verrassingen op je jaarafrekening. Zet Seintje aan in Mijn Vattenfall. Dan ontvang je een paar keer per jaar advies over je termijnbedrag.

Ik wil Seintje ontvangen

Zelf regelen in Mijn Vattenfall

Zo download je de termijnfactuur

In Mijn Vattenfall vind je een kopie van je termijnfactuur. Zo kun je zelf je factuur downloaden.

  • Klik op 'details' voor de download-button
  • De PDF van je factuur verschijnt nu als download

download PDF.png

Een andere betaaldag kiezen

Bij ons kies je zelf je betaaldag van je automatische incasso. Op die dag schrijven we het bedrag van je rekening. Wijzig hier je betaaldag.

Je rekeningnummer wijzigen

In Mijn Vattenfall kun je je rekeningnummer wijzigen en een automatische incasso instellen. Ook kun je hier je factuur- en correspondentieadres wijzigen. 

E-facturatie aanzetten voor een makkelijke boekhouding

Met e-facturatie verschijnt je termijnfactuur elke maand automatisch in je boekhoudpakket. Je zet eenvoudig e-facturatie aan in Mijn Vattenfall. Je gebruikelijke factuur blijf je ook gewoon ontvangen. 

E-facturatie aanzetten

Je termijnbedrag niet per maand, maar per kwartaal of halfjaar betalen

De meeste ondernemers betalen per maand. Maar betalen per twee, drie of zes maanden kan ook. Neem contact met ons op. Dan regelen we dat meteen voor je.

Hulp bij betaalproblemen

We houden focus op betaalproblemen. Want ook als betalen lastig is, kun je op ons rekenen. Neem zo snel mogelijk contact met ons op. Samen komen we tot een oplossing.  

Contact opnemen

Energie voor bedrijven met meer locaties

Heb jij meer energieaansluitingen of verdeeld over meer bedrijfslocaties? Beheer je de leegstand van vastgoed met kleinverbruikaansluitingen? Bij Vattenfall regel je de energiezaken voor al je locaties samen.

> Regel het hier

Bekijk ook