Het laatste nieuws
We houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen in de energiemarkt. Lees hier het laatste nieuws en wat dit voor je betekent.
Populaire onderwerpen, Mijn Vattenfall, of stel je vraag aan Nina, onze chatbot
Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we enkele tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.
Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.
Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt meerdere keren per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.
Je energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:
De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen we door en dragen vervolgens voor jou af.
Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.
Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. We passen onze prijzen meerdere keren per jaar aan. Je krijgt hier vooraf bericht van.
Je termijnbedrag wijzigt niet automatisch na het aanvragen van je nieuwe contract. Ook niet als je minder gaat betalen. Dit komt omdat het termijnbedrag een voorschot is op je energieverbruik voor het komende jaar. Als het jaar om is verrekenen we de termijnbedragen met wat je werkelijk aan stroom en gas hebt verbruikt.Wil je een hoger of lager termijnbedrag betalen? Deze wijzig je eenvoudig zelf in Mijn Vattenfall.
De hoogte van je termijnbedrag baseren we op de vaste maandelijkse kosten. Plus de variabele kosten: je verwachte energieverbruik maal de afgesproken prijs per kWh of m3. We houden hierbij ook rekening met eventuele stijgingen in de tarieven. Zo proberen we verrassingen op de jaarafrekening voor jou te voorkomen.
Lees meer over het termijnbedrag en bekijk het filmpje.
Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Contract
Heb je een bijbetaling van € 100,- of meer, dan kan onze betalingsregeling een oplossing voor je zijn.
Deze betalingsregeling tref je eenvoudig zelf via Mijn Vattenfall:
Krijg je geld terug, dan staat het bedrag binnen een week op je rekening.
Let op: Soms is het bedrag dat je terug gestort krijgt lager dan het bedrag op de jaarrekening. Dan had je nog een openstaande rekening. Die hebben we meteen verrekend.
Krijg je geld terug maar verhogen we je termijnbedrag voor het komende jaar? Of moet je bijbetalen en verlagen we je termijnbedrag? We begrijpen dat dit vragen oproept.
We leggen het graag uit:
We berekenen je termijnbedrag bij elke jaarafrekening opnieuw. Natuurlijk kun je altijd zelf je termijnbedrag aanpassen in Mijn Vattenfall
Check je termijnbedrag regelmatig gedurende het jaar. Zo weet je of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik. Hiermee voorkom je verrassingen op de jaarafrekening.
Ongeveer vier tot zes weken voordat je de jaarafrekening ontvangt, vragen we om je meterstanden. Je krijgt hier vanzelf bericht van.
In Mijn Vattenfall zie je wanneer je de jaarafrekening krijgt.
Heb je een slimme meter dan is doorgeven niet nodig. We krijgen ze dan via je netbeheerder.
In Mijn Vattenfall/Termijnbedrag zie je de verwachte uitkomst van je jaarafrekening. Tot ongeveer zes weken voordat je de jaarafrekening krijgt, kun je dit hier zien. Daarna niet meer, omdat we dan je jaarafrekening al aan het voorbereiden zijn.
De specificatie van je jaarafrekening vindt je op Mijn Vattenfall/jaarafrekening.
Het document heet: ‘Tarievenspecificatie’ en staat als extra pdf onder de pdf van de jaarafrekening.
We verrekenen je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering (salderen). Voor deze verrekening gaan we uit van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.
Wek je meer stroom op dan je afneemt? Dan ontvangt je over deze netto teruggeleverde stroom een terugleververgoeding van 7 eurocent per kWh.
Zo maak je eenvoudig een kopie van de jaarafrekening:
Nee, dit is helaas niet mogelijk.
Je ontvangt je jaarafrekening ongeveer een jaar nadat je contract inging. Of een jaar nadat je je vorige jaarafrekening hebt ontvangen.
Wat je wel zou kunnen doen, is een inschatting van je kosten maken. Dit doe je door je kosten per maand bij elkaar op te tellen. Je vindt deze gegevens bij je verbruik in Mijn Vattenfall.
Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Jaarafrekening
Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.
Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.
Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'.
Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.
Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen.
Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing.
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.
Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.
Geldfit Zakelijk kan je helpen met het vinden van de juiste hulp bij jou in de buurt.
Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.
Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.
In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk.
Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben we je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.
Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan.
Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen
Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.
Deze brief krijg je als:
We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting
Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.
Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Betalen
Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.
Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan.
Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen
Energiescan
Persoonlijk bespaarplan
Bespaartips
Energie-app
Mijn Verbruik
Maandelijks Energierapport
Als we je vragen je meterstanden aan ons door te geven, ontvang je ook meteen het opnamenummer. Je vindt dit nummer in de brief of e-mail. Je hebt het nodig bij het doorgeven van je standen. Zo weten we zeker dat het jouw meterstanden zijn.
Niet alle energiemeters zien er hetzelfde uit. Daarom hebben we de meest voorkomende op 1 plek verzameld. Vind hier jouw meter en uitleg hoe je de meterstanden afleest.
Je ziet je meterstanden verschijnen in Mijn Vattenfall zodra we ze hebben verwerkt.
Ongeveer vier weken voordat je de jaarafrekening ontvangt, vragen we om je meterstanden. Je krijgt hier vanzelf bericht van.
In Mijn Vattenfall zie je wanneer je de jaarafrekening krijgt.
Kies het onderwerp waar je meer over wilt weten:
Het kan gebeuren dat je een foutje maakt bij het doorgeven van je meterstanden. Je kunt ze natuurlijk veranderen als ze niet kloppen. Dit doe je in een paar stappen.
Kijk eerst naar het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden. Is het meer dan deze hoeveelheden, dan is het een groot verschil:
Wat we doen, ligt aan het verschil tussen de juiste en onjuiste meterstanden:
Dat kan verschillende oorzaken hebben.
In al deze gevallen vragen we je je meterstanden alsnog aan ons door te geven.
Een storing van je stadsverwarming zit in je huis of in het warmtenet. Kijk eerst of er werkzaamheden of storingen zijn in je wijk. Als het probleem niet in de wijk zit, dan zit het in je huis. Met onze online storingscheck zie je in een paar stappen waar het probleem zit. In veel gevallen kun je het zelf oplossen. En als het nog nodig is, verwijzen we je door naar de juiste hulplijn.
We kunnen je hier niet mee helpen. Neem hiervoor contact op met je netbeheerder. Dit kan via het Nationaal Storingsnummer: 0800 9009. Informeer ook alvast je buren.
Kijk dan of je de storing hier terugvindt
We horen graag waarover je klacht gaat. Neem contact met ons op, dan zoeken we samen naar een passende oplossing.
We houden je graag op de hoogte van alle ontwikkelingen in de energiemarkt. Lees hier het laatste nieuws en wat dit voor je betekent.
In Mijn Vattenfall regel je veel energiezaken eenvoudig zelf, wanneer het jou uitkomt. Wil je liever contact? Onze specialisten van de Ondernemersdesk helpen je graag verder.