1. Thuis
  2. Laadpaal
  3. Bidirectionele laadpaal

Bidirectioneel laden: je auto als batterij

Je auto in de toekomst als mobiele thuisbatterij gebruiken: hoe mooi klinkt dat? Bidirectioneel laden werkt twee kanten op: je kan er je elektrische auto mee opladen, maar ook stroom mee teruggeven aan het stroomnet of je huis. Zo wordt je auto een mobiele thuisbatterij. Leer hoe bidirectioneel laden de manier waarop we met energie omgaan kan veranderen.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden is een technologie die het mogelijk maakt om elektrische auto’s niet alleen op te laden, maar deze opgeslagen energie ook terug te geven aan het stroomnet of aan je huis. Zo kan je bijvoorbeeld stroom van je zonnepanelen opslaan in je auto om later in je huis te gebruiken. Of je laadt je auto op als de stroomprijzen laag zijn en gebruikt deze stroom in je huis wanneer de prijzen stijgen. 

Deze technologie helpt ook bij onbalans op het stroomnet. Als er te veel stroom beschikbaar is, slaat je auto het overschot op. En later, wanneer er een tekort is, kan je die opgeslagen energie teruggeven aan het net. Op die manier zorg je ervoor dat het net minder belast wordt, vooral op momenten dat de vraag naar energie groter is dan het aanbod. 

Verschillende manieren van bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden kan op verschillende manieren. Je komt vaak de termen vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-home (V2H) en vehicle-to-load (V2L) tegen. Maar wat betekenen die termen nu precies? 

  • Vehicle-to-grid (V2G): hierbij lever je stroom uit je auto terug aan het stroomnet. Dit helpt om het net te balanceren tijdens piekuren of bij een tekort aan energie. 
  • Vehicle-to-home (V2H): dit betekent dat je de stroom uit je auto gebruikt om je huis van energie te voorzien. Je gebruikt je auto dan als een thuisbatterij. Dit is vooral handig wanneer de marktprijs van stroom hoog is. Je kunt je zelf opgewekte zonnestroom opslaan in je auto en later op de dag gebruiken om bijvoorbeeld te koken of je huis te verwarmen. Zo bespaar je op stroomkosten en maak je optimaal gebruik van je eigen energie. 
  • Vehicle-to-load (V2L): hiermee gebruik je je auto als een stopcontact voor elektrische apparaten. Zo kan je apparatuur van stroom te voorzien, waar en wanneer je die nodig hebt. Bijvoorbeeld als je op de camping staat en je elektrische fiets wilt opladen. 

Zo werkt bidirectioneel laden

Voor bidirectioneel laden heb je twee dingen nodig: een geschikte elektrische auto en een bidirectionele laadpaal. Dit komt door de verschillende soorten stroom die gebruikt worden.

Het energienet levert wisselstroom (AC), maar je auto laadt en slaat energie op met gelijkstroom (DC). De laadpaal zet deze wisselstroom om naar gelijkstroom om je batterij op te laden. Wanneer je de opgeslagen energie uit je auto wilt gebruiken voor je huis of het net, moet de gelijkstroom weer worden omgezet naar wisselstroom. Dit is waar de bidirectionele laadpaal een belangrijke rol speelt. De laadpaal zorgt ervoor dat de stroom op de juiste manier wordt omgezet, zodat je de energie kunt gebruiken waar en wanneer je die nodig hebt. 

Met welke auto's kan ik bidirectioneel laden?

Slechts een aantal elektrische auto’s is geschikt voor bidirectioneel laden. De markt is volop in ontwikkeling en steeds meer modellen ondersteunen deze technologie. Op dit moment zijn de volgende auto's geschikt voor vehicle-to-grid: 

  • KIA EV3, EV6 en EV9
  • Renault 4 en 5 E-Tech
  • Volvo EX90
  • BMW 'Neue Klasse' modellen   

Het is de verwachting dat in de toekomst nog veel meer elektrische auto’s deze mogelijkheid bieden.

 

Pilot met KIA: klaar voor bidirectioneel laden

We vinden het belangrijk om na te denken over oplossingen over slimme oplossingen voor de energievraagstukken van vandaag. Daarom werken we samen met KIA aan innovatieve energieoplossingen, zoals een pilot voor bidirectioneel laden. Lees op de actiepagina meer over deze samenwerking.

Kan elke laadpaal bidirectioneel laden?

Nee, sterker nog: er zijn op dit moment nog geen bidirectionele laadpalen beschikbaar in Nederland. Energieleveranciers, netbeheerders, auto- en laadpaalfabrikanten zijn druk bezig met testen, maar de markt voor bidirectionele laadpalen is nog in ontwikkeling. Tot die tijd kun je kiezen voor een thuisbatterij om je overtollige zonnestroom op te slaan. Of het natuurlijk direct gebruiken.

Ook onze Autel laadpalen zijn nog niet geschikt voor bidirectioneel laden. Zodra we laadpalen aanbieden die bidirectioneel laden ondersteunen, lees je het op onze website. 

Thuisbatterij om zonnestroom in op te slaan

Heb je zonnepanelen en merk je dat je meer zonnestroom opwekt dan je gebruikt? Dan kan bidirectioneel laden in de toekomst een slimme oplossing zijn. Maar zolang er nog geen bidirectionele laadpalen beschikbaar zijn, biedt een thuisbatterij of zonnestroomboiler misschien uitkomst. Ook hiermee kan je overtollige zonnestroom opslaan en later gebruiken, bijvoorbeeld wanneer de zon niet schijnt. Zo haal je het maximale uit je zonnepanelen. 

Toch is het belangrijk om te weten dat er volgens Milieu Centraal betere manieren zijn om je eigen zonnestroom te benutten. Een thuisbatterij is namelijk behoorlijk duur en de productie ervan heeft een hoge milieu- en klimaatimpact. Het is effectiever om meer eigen zonnestroom direct te gebruiken. Voor het laden van je auto kan je daarbij gebruikmaken van Slim laden.

Slim laden met je laadpaal thuis

Met Slim laden laad je je auto op wanneer er veel zonne- en windenergie beschikbaar is, of als de vraag naar stroom laag is. Bij thuiskomst sluit je je auto aan op de laadpaal en geef je in de app aan wanneer je de auto weer nodig hebt. Onze app kiest dan automatisch het ideale moment om te laden. En we zorgen er altijd voor dat je auto is opgeladen tegen de tijd dat je wilt vertrekken.

Lees meer over Slim laden

Lees meer over laden