1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Waarom verandert je energietarief?

Waarom verandert je energietarief?

Heb je een variabel contract, dan veranderen je leveringstarieven aantal keer per jaar. Waarom is dit zo? En waardoor worden de prijzen precies beïnvloed? Vind hier de antwoorden.

Video: hierom veranderen je energietarieven

Waardoor worden de inkoopprijzen beïnvloed?

De prijzen op de energiemarkt komen tot stand door vraag en aanbod. Hier zijn een aantal factoren op van invloed. Zoals wereldwijde economische ontwikkelingen, politieke beslissingen, gasvoorraden en weersomstandigheden. Een oorlog in het Midden-Oosten of een orkaan op komst in Amerika, heeft direct invloed op de inkoopprijzen van energie.

Prijzen op de inkoopmarkt en jouw energietarieven

Er zit een vertraging tussen veranderingen van de groothandelsprijzen en de wijzigingen van je tarieven. Daalt de groothandelsprijs? Bij een contract met een variabel tarief duurt het even voor je dit terugziet in je tarieven.

Dit komt omdat je energie al eerder is ingekocht, toen de prijzen hoger lagen. Daardoor zie je de prijsdaling niet direct terug. Maar als de prijzen lager blijven, dan gaan jouw tarieven over enkele maanden natuurlijk ook weer omlaag.

Meer over de inkoop en je tarieven

Je energietarief bestaat uit drie delen

VF 7066 - Grafiek diagram opbouw energiekosten (Zakelijk) 231130.jpg

Uitleg over je tarieven

Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn kosten die je betaalt voor de aanleghet onderhoud, beheer én vernieuwen van het energienetwerk. Denk bijvoorbeeld aan leidingen, kabels en je slimme meter. 

Je betaalt netbeheerkosten aan ons. Wij dragen deze kosten af aan je netbeheerder. Dit is de eigenaar van dat energienetwerk en zorgt dat het goed en veilig blijft werken. 

Meer over netbeheerkosten

Welke energiebelasting betaal ik?

In de energieprijs die je betaalt, zit energiebelasting gas en stroom en btw. Je betaalt die aan ons via je energierekening. Daarna dragen we als energieleverancier het bedrag voor je af aan de overheid.

Alles over energiebelasting

Wat zijn de leveringskosten?

Je betaalt vaste en variabele leveringskosten aan ons. De vaste kosten zijn een vast bedrag per maand. De variabele kosten zijn de kosten die je betaalt voor je verbruik per kWh stroom of m3 gas.

Meer over leveringskosten

Wanneer wijzigen deze kosten?

Netbeheerkosten en energiebelasting wijzigen één keer per jaar, op 1 januari. Deze kosten worden vastgesteld door netbeheerders en de overheid.

Hoe vaak je leveringskosten wijzigen, hangt af van je contract. Bij een vast contract blijft de prijs gelijk tijdens de looptijd van je contract. Bijvoorbeeld voor 1 of 3 jaar. Bij een variabel contract kunnen je tarieven een aantal keer per jaar wijzigen. 

Tarieven 2025: wijzigingen per 1 januari

De voorlopige belastingtarieven en netbeheerkosten voor komend jaar zijn bekend. Bekijk wat er verandert per 1 januari 2025.

Dit verandert voor jou

Vragen over inkoop en je tarieven

Hoe wordt een variabel tarief vastgesteld?

De energie die jij de komende periode van ons gaat afnemen, kopen wij vooraf voor je in. Op de inkoopmarkt voor energie. Ook wel groothandelsmarkt genoemd of afgekort de energiemarkt. Dat inkopen doen we niet in één keer, maar gespreid over een periode. Daarmee stellen we het variabele tarief vast voor de komende periode. 

Zie ik een verlaging of verhoging direct terug in mijn tarieven?

Bij een contract met een variabel tarief duurt het even voor je dit terugziet in je tarieven. Er zit een vertraging tussen veranderingen van de groothandelsprijzen en de wijzigingen van je tarieven. Dit heeft te maken met onze inkoopstrategie. We kopen energie vooraf voor je in. Niet in één keer, maar gespreid over een periode.

Door deze spreiding zit er vertraging in het doorberekenen van de prijzen op de energiemarkten en je variabele tarief. Bij een verlaging kan het dus iets langer duren, voor we het tarief verlagen. Maar het kan ook in je voordeel werken bij een verhoging. Hierdoor konden we bijvoorbeeld de extreme pieken in inkoopprijzen in 2022 dempen.

Waarom zit de vertraging tussen de inkoopperiode en start nieuwe prijs?

Nadat wij de inkoopperiode hebben afgesloten en de prijs hebben vastgesteld, informeren wij je over het nieuwe tarief. We informeren je minimaal 30 dagen van te voren over je nieuwe variabele tarieven. Daarom kunnen we een nieuwe prijs niet direct in laten gaan, maar zit hier altijd ruim een maand tussen.  

Waardoor gaan prijzen op de groothandelsmarkt omhoog of omlaag?

De prijzen van gas en stroom op de inkoopmarkt van energie zijn bewegelijk: net als bijvoorbeeld aandelen gaan ze omhoog en omlaag. Dit komt onder andere door:

  • Vraag naar gas en stroom
  • Aanbod van gas en stroom
  • Hoe vol gasvoorraden zijn
  • Onzekerheid in de markt
  • Geopolitieke ontwikkelingen
  • Het weer
Waarom zit er verschil in tarieven tussen energieleveranciers?

Dat komt door verschillen in de inkoopstrategie en de prijsstelling per leverancier. Een andere inkoopstrategie leidt tot een ander tarief voor de klant. De inkoopstrategie hangt af van verschillende factoren, waaronder:

  1. Het aantal maanden waarin we energie inkopen voor dat deze wordt geleverd aan de consument.
  2. Het moment waarop we de prijs voor de consument vaststellen.
  3. Het aantal maanden waarvoor het tarief vaststaat. 

Daarnaast is ook de prijsstelling van de energieleverancier van invloed. 

Welke invloed heeft het vullen van de gasopslagen op mijn gastarief?

Vraag en aanbod spelen een belangrijke rol bij de hoogte van de inkoopprijs voor energie. Als Europa de gasopslagen gaat vullen, kan de vraag naar gas oplopen en daarmee ook de prijs. Als alle gasopslagen zijn gevuld en er daarmee voldoende aanbod is, gaat de prijs vaak weer omlaag. Als je dan op dat moment je nieuwe tarieven krijgt, kan het zijn dat je een prijsverhoging krijgt. Dat lijkt dan misschien gek: de gasopslagen zijn gevuld, de inkoopprijzen op de energiemarkt dalen en toch gaat jouw prijs omhoog. Dit komt omdat het gas al eerder is ingekocht toen de prijzen nog hoger lagen. Daardoor gaat jouw tarief omhoog. De prijsdaling zie je dan niet direct terug. Als de prijsdaling aanhoudt, gaan jouw tarieven over enkele maanden natuurlijk ook weer omlaag.

Altijd goed geholpen garantie

Een uitstekende service, daar doen we elke dag ons best voor. Met onze online tools regel je 24/7 al je energiezaken zonder moeite. En voor zaken waar je zelf niet uitkomt, zijn we goed bereikbaar. Onze mensen hebben een oplossing voor iedere energievraag. We kijken verder, zodat je altijd in één keer geholpen wordt.

Zo helpen we je

Bekijk ook onze andere video’s