Het kan gebeuren dat je je jaarafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen. Helpt dit je niet verder? Ook op andere manieren bieden we hulp bij betalen.
Schuldhulp Vattenfall: we geven advies en oplossingen
Door een scheiding, ontslag of een langdurige ziekte kan je financiële situatie ineens veranderen. Dit kan ons allemaal overkomen. Als je het uitgavenpatroon niet aanpast, kunnen er financiële problemen ontstaan. We bieden oplossingen.
Betaalachterstand? Onderneem actie.
Het is belangrijk dat je zo snel mogelijk actie onderneemt als betaalachterstand dreigt te ontstaan. Want financiële problemen lossen nooit vanzelf op. Ze worden zelfs groter als je niets doet. Dus, durf hulp te vragen en doe dat snel. Je bent écht niet de enige.
89.192 mensen met financiële problemen meldden zich in 2019 bij de schuldhulpverlening
Is een betalingsregeling niet mogelijk?
Kunnen we je geen regeling (meer) aanbieden? Schakel dan zo snel mogelijk een schuldhulpinstantie in. Op de betalingsherinnering van je energierekening staat wanneer je dit uiterlijk moet hebben gedaan.
Aanmelden bij een schuldhulpinstantie gaat via de afdeling Sociale Zaken van je gemeente.
Accepteert de schuldhulpinstantie je verzoek? Stuur ons hier dan zo snel mogelijk een bewijs van. En neem contact met ons op om de ontvangst te laten bevestigen.
Is je verzoek om schuldhulp afgewezen?
Dan kan onderbewindstelling helpen. Een verzoek tot onderbewindstelling vraag je aan bij de kantonrechter in je rechtsgebied. Op www.rechtspraak.nl vind je meer informatie en het aanvraagformulier.
Sta je inmiddels onder bewindvoering? Dan kan je financieel hulpverlener je verder helpen.
We helpen, ook als je schulden hebt
Heb je hulp nodig? Meer informatie vindt je op:
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/omgaan-met-geld-en-schulden
https://www.rechtwijzer.nl/schulden/
https://www.nibud.nl/consumenten/hulp-bij-schulden/
https://geldfit.nl/
https://zelfjeschuldenregelen.nibud.nl/
Wijs je financieel hulpverlener op Verlicht:
Verlicht, samenwerking met financieel hulpverleners
Een energiecontract zonder borg
In Nederland kan je geholpen worden door een financieel hulpverlener. Dit betekent dat de hulpverlener de financiële zaken van je overneemt. Omdat energieleveranciers een waarborgsom vragen, is het dan lastig om een energiecontract af te sluiten. Daar hebben we nu een oplossing voor: Vattenfall Verlicht: een samenwerking met financieel hulpverleners.
Met Verlicht kan een financieel hulpverlener bij ons een energiecontract afsluiten voor klanten zonder borg.
Spoedaansluiting zonder borg
Als de energierekening steeds niet betaalt wordt, volgt uiteindelijk een brief van de netbeheerder. De netbeheerder kondigt daarin aan dat zij de energie gaan afsluiten. Ook deze situatie kunnen we nu oplossen door Verlicht. Want zo kan een financieel hulpverlener een spoedaansluiting zonder borg aanvragen.
Voor financieel hulpverleners
Als financieel hulpverlener kun je je aanmelden voor Verlicht. Bekijk de informatie op de pagina: Voor financieel hulpverleners
Vragen & antwoorden over betalen
Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.
Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.
Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'.
Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.
Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen.
Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing.
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.
Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.
Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schuldhulp voor je in.
Ook Geldfit helpt je om grip op je geld te krijgen. Met de online test van Geldfit weet je in twee minuten hoe je er financieel voor staat. En zie je meteen wie je verder kan helpen.
Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.
Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.
In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk.
Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.
Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan.
Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen
Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.
Deze brief krijg je als:
- je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
- Als je een te grote betalingsachterstand hebt.
We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting
Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.
Nog niet gevonden wat je zocht? Lees verder op: Betalen
We willen natuurlijk voorkomen dat je wordt afgesloten. Lukt het je niet de betalingsachterstand in een keer te betalen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Lukt het je niet om het bedrag in één keer te betalen, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Dan zoeken we samen een oplossing.
Beginnend betaalproblemen melden wij bij je gemeente. Het is goed om beginnende schulden zo vroeg mogelijk aan te pakken. Zo voorkom je dat je schulden oplopen en uiteindelijk je energie wordt afgesloten.
De Wet Vroegsignalering verplicht ons ook betalingsachterstanden te melden bij je gemeente.