Een vast contract heeft een vaste looptijd, bijvoorbeeld 1 jaar of 3 jaar. Tijdens deze looptijd verandert je leveringstarief niet. Dat is fijn als je zekerheid wilt over je tarieven. Maar je betaalt wel een opzegvergoeding als je je contract beëindigt voordat het afloopt. Dit is bij een variabel contract niet zo.
Nieuwe opzegvergoeding bij vaste contracten
Beëindig je je vaste contract met ons voordat het afloopt? Dan berekenen we een opzegvergoeding. Vanaf 1 juni 2023 zijn de regels van de opzegvergoeding veranderd. Vind hier hoe het precies werkt.
Wanneer een opzegvergoeding?
Je betaalt een opzegvergoeding als je je vaste contract voor de einddatum beëindigt. We blijven dan met kosten zitten, omdat we al energie voor je hebben ingekocht.
Natuurlijk zien we je liever niet vertrekken. En met de nieuwe regels over de opzegvergoeding is blijven vaak voordeliger dan opzeggen. Maar overweeg je om je vaste contract te beëindigen, kijk dan goed wat de gevolgen zijn. Opzeggen kun je op drie manieren doen.
Nieuwe regels opzegvergoeding
Voor vasteprijscontracten die ingaan vanaf 1 juni 2023 gelden nieuwe regels voor de opzegvergoeding. Deze regels gelden voor consumenten en kleinzakelijke klanten die hun vaste contract beëindigen voordat het afloopt.
De hoogte van de nieuwe opzegvergoeding varieert. Het verwachte resterende verbruik, het leveringstarief en het referentietarief bepalen de hoogte van de opzegvergoeding. Bekijk de onderstaande video voor meer uitleg hierover.
Nieuwe opzegvergoeding
Zeg je je vaste contract met ons op voordat het afloopt? Dan berekenen we een opzegvergoeding aan je door. Deze opzegvergoeding is vanaf 1 juni 2023 veranderd. Bekijk in deze video hoe het precies werkt.
Een vast contract geeft je zekerheid over je tarieven
Dit bepaalt de hoogte van je opzegvergoeding
Verwachte resterende verbruik
Dit is de hoeveelheid stroom of gas die we bij voortzetting van het contract aan je zouden hebben geleverd.
We schatten dit zo precies mogelijk in. Dat doen we met je laatste bij ons bekende jaarverbruik. Hiermee berekenen we je verbruik per dag voor alle dagen van de rest van je contract.
Het moment dat je opzegt heeft invloed op je verbruik per dag. Want in de winter verbruik je bijvoorbeeld meer energie dan in de zomer. Dit nemen we natuurlijk mee in onze berekening.
Leveringstarief
Bij het aangaan van het contract hebben we een verbruiksafhankelijk leveringstarief afgesproken. Dit is je tarief per m3 of kWh.
Voor het bepalen van je opzegvergoeding gebruiken we het leveringstarief zonder overheidsheffingen en belastingen.
Je vindt je leveringstarief in je contractbevestiging en bij je contractgegevens in Mijn Vattenfall.
Referentietarief
Dit is gelijk aan de prijs van een nieuw, vergelijkbaar contract dat we aanbieden op het moment dat we je opzegging ontvangen.
Heb je een driejarig stroomcontract? Dan is het referentietarief gebaseerd op:
- Een vergelijkbaar stroomcontract
- Met een looptijd van drie jaar
- Dat we aanbieden op het moment dat we je opzegging ontvangen.
Je vindt het actuele referentietarief voor je contract bij het berekenen van je opzegvergoeding in Mijn Vattenfall.
Zo komt je opzegvergoeding tot stand
-
Eerst halen we van je leveringstarief het actuele referentietarief af.
-
Dit is je opzegvergoeding per kWh/m3.
-
Je opzegvergoeding per kWh/m3 vermenigvuldigen we met je verwachte resterende verbruik.
-
Hier tellen we 21% btw bij op. Dit bedrag wordt je opzegvergoeding.
-
Is het actuele referentietarief hoger dan je leveringstarief? Dan wordt je opzegvergoeding € 0,00.
Je vindt je opzegvergoeding in Mijn Vattenfall
Kies in Mijn Vattenfall het contract en de datum dat je wilt opzeggen. Dan zie je direct een indicatie van het bedrag dat je moet betalen als je nu opzegt.
Ook dit speelt een rol bij de hoogte van je opzegvergoeding
- Het moment dat je opzegt. In de winter verbruik je over het algemeen meer energie. Zeg je voor de winter op, dan is je verwachte verbruik hoger.
- Blijven Loont-korting. Als je Blijven Loont-korting tijdens je contract hoger wordt, dan verandert je leveringstarief ook. Bij de berekening van je opzegvergoeding gebruiken we dan je nieuwe leveringstarief.
- Terugleveren van energie. Wek je in een jaar meer op dan je verbruikt? Dan verrekenen we dat vóórdat we de opzegvergoeding berekenen. Met de huidige salderingsregels zal je boete € 0,00 zijn.
Vragen over de nieuwe opzegvergoeding
Dat ligt aan welk contract je hebt. Je vindt het actuele referentietarief voor je contract bij het berekenen van je opzegvergoeding in Mijn Vattenfall.
Dat ligt eraan of je contract al is ingegaan.
- De opzegvergoeding komt op je eindafrekening als je contract al is ingegaan.
- Je krijgt een losse afrekening als je je contract annuleert na de bedenktermijn van 14 dagen, maar voordat het contract is ingegaan.
Ja, in de nieuwe regeling wordt er 21% btw in rekening gebracht over de opzegvergoeding.
In sommige situaties kun je btw verrekenen of terugvorderen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren. De Belastingdienst kan je hierbij verder helpen.
Ja, je kunt ook één product opzeggen. Het contract voor het andere product loopt dan gewoon door.
Opzegging annuleren
Wil je je overstap naar een andere leverancier annuleren door de opzegvergoeding? Neem dan binnen de bedenktermijn van 14 dagen rechtstreeks contact met hen op. Wij kunnen dit niet voor je doen.
Je betaalt geen opzegvergoeding in 3 situaties
- Als je je vaste contract uitdient tot de einddatum.
- Als het referentietarief hoger is dan je leveringstarief op het moment dat we je opzegging ontvangen.
- Bij het opzeggen van een variabel contract. Dat kan je kosteloos doen.
Achtergrond opzegvergoeding
De nieuwe opzegvergoeding is in het leven geroepen door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Deze regeling geldt voor nieuwe vasteprijscontracten vanaf 1 juni 2023.
De nieuwe opzegvergoeding geldt voor consumenten en kleinzakelijke klanten met een vasteprijscontract die ingaat vanaf 1 juni 2023.
Heb je een vast contract afgesloten vóór 1 juni 2023, dan geldt voor jou de oude opzegvergoeding.
Voor consumenten was de 'oude' opzegvergoeding voor vaste contracten een vaststaand bedrag. Dit bedrag werd gebaseerd op de resterende looptijd van het contract.
Voor kleinzakelijke klanten werd gekeken naar het verschil tussen de waarde van de overeenkomst op basis van de marktprijs op het moment van beëindigen en de resterende waarde van de overeenkomst, plus een administratieve vergoeding van maximaal € 50,-.
Elk jaar voordeel voor klanten die blijven
We waarderen klanten die bij ons blijven. Daar zetten we dus graag iets tegenover. Je krijgt altijd iets extra’s met de voordelen van Vattenfall. Er zit voor iedereen iets tussen, zoals korting op energiebesparende producten of leuke cadeautjes. En hoe langer je klant blijft, hoe groter je voordeel.
Rekenvoorbeelden
De cijfers in deze rekenvoorbeelden zijn fictief. Het verwachte verbruik verschilt per huishouden of onderneming. Daarom zijn de berekeningen gebaseerd op een gemiddeld verbruik van een huishouden volgens het Nibud.
In Mijn Vattenfall vind je een nauwkeurige indicatie van je opzegvergoeding.
Belangrijk is het moment dat je opzegt. Dit is cruciaal voor de hoogte van je opzegvergoeding. Loopt je contract nog lang door en is het referentietarief flink lager dan je leveringstarief? Dan kan je opzegvergoeding honderden of zelfs duizenden euro's worden.
Een jaarcontract start op 01-06-2023 en eindigt op 30-05-2024. Als per 01-08-2023 wordt opgezegd, loopt het contract nog 10 maanden door.
Hoe hoog kan de boete dan zijn?
- Verwachte verbruik op jaarbasis: 1.075 m³
- Verwacht resterend verbruik: 1.006 m³
- Afgesproken leveringstarief: € 0,9067
- Referentieprijs: € 0,8365
(Leveringstarief – referentieprijs) x verwacht resterend verbruik:
(0,9067 – 0,8365) * 1.006 = 70,62
21% btw: 70,62 * 1,21 = 85,45
Opzegvergoeding: € 85,45
Een jaarcontract start op 01-06-2023 en eindigt op 30-05-2026. Als per 01-07-2023 wordt opgezegd, loopt het contract nog 2 jaar en 11 maanden door.
Hoe hoog kan de boete dan zijn?
- Verwachte verbruik op jaarbasis: 1.075 m³
- Verwacht resterend verbruik: 3.192 m³
- Afgesproken leveringstarief: € 0,8850
- Referentieprijs: € 0,8160
(Leveringstarief – referentieprijs) x verwacht resterend verbruik:
(0,8850 – 0,8160) * 3.192 = 220,25
21% btw: 220,25 * 1,21 = 266,50
Opzegvergoeding: € 266,50
Een jaarcontract start op 01-06-2023 en eindigt op 30-06-2024. Als per 29-02-2024 wordt opgezegd, loopt het contract nog iets meer dan 4 maanden door.
Hoe hoog kan de boete dan zijn?
- Verwachte verbruik op jaarbasis: 2.596 kWh
- Verwacht resterend verbruik: 1.370 kWh
- Afgesproken leveringstarief: € 0,2880
- Referentieprijs: € 0,2340
(Leveringstarief – referentieprijs) x verwacht resterend verbruik:
(0,2880 – 0,2340) * 1.370 = 73,98
21% btw: 73,08 * 1,21 = 88,43
Opzegvergoeding: € 88,43
Een jaarcontract start op 01-06-2023 en eindigt op 30-05-2028. Als per 01-08-2023 wordt opgezegd, loopt het contract nog 4 jaar en 10 maanden door.
Hoe hoog kan de boete dan zijn?
- Verwachte verbruik op jaarbasis: 2.596 kWh
- Verwacht resterend verbruik: 12.391 kWh
- Afgesproken leveringstarief: € 0,2777
- Referentieprijs: € 0,2628
(Leveringstarief – referentieprijs) x verwacht resterend verbruik:
(0,2777 – 0,2628) * 12.391 = 184,63
21% btw: 184,63 * 1,21 = 223,40
Opzegvergoeding: € 223,40