Heb je meer hulp nodig om je energierekening te betalen? Het Noodfonds kan je misschien verder helpen. Het fonds is er voor mensen die de energierekening niet meer kunnen betalen. Krijg je hulp, dan betaalt het Noodfonds een deel van je energierekening.
Hulp nodig bij betalen? Je staat er niet alleen voor
Lukt het je niet om de energierekening te betalen? Dat kan iedereen overkomen. Ook als het even financieel tegenzit, staan we voor je klaar.
Onze hulp bij betalen
Welke hulp je nodig hebt is afhankelijk van je situatie:
-
Je kunt een of meer rekeningen van ons niet betalen
Lukt het niet om een of meer rekeningen van ons te betalen, bekijk dan of een uitstel of betalingsregeling in Mijn Vattenfall mogelijk is.
-
Je kunt geen uitstel of regeling afspreken om onze rekeningen te betalen
Als je geen uitstel of een betalingsregeling in Mijn Vattenfall kunt afspreken, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Samen kijken we dan naar een passende oplossing.
-
Je kunt onze rekeningen en die van andere bedrijven niet betalen
Als je rekeningen niet meer kunt betalen door geldzorgen, dan is het belangrijk om op tijd hulp in te schakelen. Met de online test van Geldfit weet je binnen twee minuten hoe je er financieel voorstaat. En waar je terecht kunt voor hulp. Vaak kan er meer dan je denkt.
Een keer te laat betalen is niet erg
Te laat betalen, dat kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt nog voldoende tijd om zonder extra kosten te betalen. We vertellen hoe het zit.
Slim omgaan met energie helpt
Onze slimme bespaartips helpen je niet alleen om jouw huis energiezuiniger te maken, je bespaart ook op je energiekosten. Met onze gratis Duurzaam Wonen Check of gratis Energiescan weet je precies waarop je kunt besparen.
Veelgestelde vragen
In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk.
Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.
Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.
Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing.
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.
Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.
Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen.
Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.
Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan.
Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen
Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.
Deze brief krijg je als:
- je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
- Als je een te grote betalingsachterstand hebt.
We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting
Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.
Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.
Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in.
Ook Geldfit helpt je om grip op je geld te krijgen. Met de online test van Geldfit weet je in twee minuten hoe je er financieel voor staat. En zie je meteen wie je verder kan helpen.
We willen natuurlijk voorkomen dat je wordt afgesloten. Lukt het je niet de betalingsachterstand in een keer te betalen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Lukt het je niet om het bedrag in één keer te betalen, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Dan zoeken we samen een oplossing.
Beginnend betaalproblemen melden wij bij je gemeente. Het is goed om beginnende schulden zo vroeg mogelijk aan te pakken. Zo voorkom je dat je schulden oplopen en uiteindelijk je energie wordt afgesloten.
De Wet Vroegsignalering verplicht ons ook betalingsachterstanden te melden bij je gemeente.