Als in een keer betalen niet lukt
Het kan gebeuren dat je je jaar- of eindafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen.
Een onverwacht hoge jaarafrekening kan verschillende oorzaken hebben. Misschien heb je er nieuwe apparaten bij gekregen bijvoorbeeld. Of was het een koude winter en heb je de verwarming daardoor vaker aangezet. Ontdek hier wat de oorzaak kan zijn.
Elk jaar schatten we in hoeveel energie je gaat verbruiken. Als we deze schatting hebben gemaakt, berekenen we je termijnbedrag. Verbruikte je meer dan we vooraf hebben ingeschat, dan was je termijnbedrag dus te laag. Het tekort betaal je bij op de jaarafrekening. Bij een klein bedrag is dat waarschijnlijk niet zo’n probleem, maar een groot bedrag is een vervelende verrassing.
Als je geen meterstanden doorgeeft, schatten we de standen. Dat doen we zo nauwkeurig mogelijk, maar soms zijn er verschillen. Dit zijn de twee manieren waarop er een verschil kan ontstaan op je jaarafrekening:
In het verleden hebben we je meterstanden geschat. Bijvoorbeeld omdat we ze niet hebben ontvangen. Was onze schatting te laag dan heb je vorige jaarafrekening(en) te weinig betaalt. Het verschil betaal je dan nu alsnog.
Je hebt een jaarafrekening ontvangen waarop je meterstanden zijn geschat. Gaat het om een klein verschil, dan hoef je niets te doen. We verrekenen dit op de volgende jaarafrekening. Is het verschil groot, dan berekenen we de jaarafrekening opnieuw voor je.
Je bent bijvoorbeeld groter gaan wonen, of misschien is je nieuwe huis minder goed geïsoleerd. Hierdoor verbruik je meer energie dan eerder. Je jaarafrekening valt dan hoger uit.
Als je nieuw bij ons bent kennen we je energieverbruik nog niet. Voor je termijnbedrag kijken we dan naar het verbruik op je adres in jaren ervoor. Is jouw verbruik in werkelijkheid hoger, dan is onze berekening te laag. Je jaarafrekening valt dan hoger uit.
Het kan gebeuren dat je je jaar- of eindafrekening niet in een keer kunt betalen. Een betalingsregeling of uitstel van betaling kan dan helpen.
Letten op je verbruik is een eerste stap. Zo ontdek je bijvoorbeeld eerder wat zorgt voor meer verbruik. Vaak zijn er meer oorzaken die zorgen voor een hoge jaarafrekening. Met onze gratis Energie-app of in Mijn Vattenfall zie je precies wat je verbruik is.
Altijd een actueel termijnbedragadvies, zelf je termijnbedrag bijstellen of gegevens wijzigen. Een verhuizing doorgeven of inzicht in je facturen. Met de Energie-app regel je zelf je energiezaken wanneer het jou uitkomt.
Soms past je termijnbedrag niet goed meer bij je verbruik. Dat heb je zelf niet altijd op tijd in de gaten. Daarom sturen we je graag een Seintje: een e-mail met advies over je termijnbedrag. Daarmee pas je op tijd je termijnbedrag aan en voorkom je verrassingen op je jaarafrekening.
Door een tijdige waarschuwing hebben wij ons termijnbedrag kunnen aanpassen en nu bij de jaarafrekening krijgen we wat terug. Heel plezierig zo.
Bedankt!