1. Thuis
  2. Klantenservice
  3. Betalingsregeling

Betalingsregeling: als in een keer betalen niet lukt

Het kan gebeuren dat je jouw jaar- of eindafrekening niet in een keer kunt betalen. Bijvoorbeeld omdat de rekening hoger is dan verwacht. Of omdat het gewoon even niet uitkomt. Een betalingsregeling kan dan helpen. Je betaalt zo je rekening in delen.

Zo spreek je een betalingsregeling met ons af

Een betalingsregeling regel je eenvoudig in Mijn Vattenfall.

Dit spreken we met elkaar af

  • Heb je een jaar- of eindafrekening van € 60,- of meer, dan kun je een afspraak maken voor een regeling. Is je rekening lager, vraag dan om uitstel.
  • Niet betaalde termijnbedragen nemen we mee in de betalingsregeling.
  • We schrijven voortaan alle betalingen automatisch af van je rekening op de dag dat het jou het beste uitkomt. Dit geldt ook voor je maandelijkse termijnbedragen. Mislukt de automatische afschrijving, dan stopt de betalingsregeling.
  • Je lost minimaal € 30,- per maand af en betaalt in minimaal twee keer een maximaal twaalf keer.
  • Heb je al een andere betaalafspraak met ons? Of is er een incassobureau ingeschakeld? Dan is een betalingsregeling helaas niet mogelijk. We helpen je dan graag op een andere manier verder.

Als je een betalingsregeling wilt afspreken, kies je in Mijn Vattenfall voor Betalingsregeling.

Misschien helpt uitstel je al

Met een uitstel van betaling geven we je 30 dagen extra tijd om je rekening te betalen. We spreken dan een nieuwe betaaldag met je af. Op deze dag schrijven we het bedrag van je rekening af. In Mijn Vattenfall vraag je het aan. Als je uitstel wilt vragen, kies je in het overzicht van je facturen voor Uitstel van betaling.

Goed om te weten: heb je al een andere betaalafspraak met ons of is er een incassobureau ingeschakeld, dan is uitstel niet meer mogelijk. We helpen je dan graag op een andere manier verder.

Hulp nodig bij betalen?

Helpt een betalingsregeling of uitstel van betaling je niet verder? Ook dan staan we voor je klaar. Bekijk hoe we je kunnen helpen.

Onze hulp bij betalen

Vragen & antwoorden over betalen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Jij weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

De betalingsregeling is vervallen, wat moet ik doen?

Als er onvoldoende geld op je rekening stond, mislukt de automatische incasso en vervalt je betalingsregeling.

Nu is het nodig dat je alle openstaande bedragen in een keer betaalt via Mijn Vattenfall/Facturen

Ik heb een aanmaning of incassobrief ontvangen, wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je inmiddels alles betaald hebt. Dan hebben wij je onterecht een aanmaning of incassobrief gestuurd.

Je checkt dit eenvoudig zelf. Ga naar Mijn Vattenfall/Facturen. Hier zie je precies of er nog bedragen open staan. 

Lees meer over: Aanmaning of incassobrief ontvangen

Ik heb een brief van een incassobureau ontvangen, wat nu?

Als je al een brief van je incassobureau hebt gekregen, is het niet meer mogelijk een betalingsregeling met ons te treffen. We adviseren je contact op te nemen met het incassobureau. Zij helpen je verder.

Ik heb een brief van de deurwaarder of netbeheerder ontvangen over einde levering, wat nu?

Deze brief krijg je als:

  • je energiecontract afloopt en je nog geen nieuw contract hebt afgesloten.
  • Als je een te grote betalingsachterstand hebt.

We leggen uit wat je moet doen op: Dreigende afsluiting

Wordt het tegoed van de jaarafrekening verrekend met de openstaande bedragen?

Ja, als je nog een openstaande rekening hebt, verrekenen we dit met het tegoed. Het bedrag dat we naar je overmaken is dan lager dan het bedrag op je jaarafrekening.


Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van jouw gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Ook Geldfit helpt je om grip op je geld te krijgen. Met de online test van Geldfit weet je in twee minuten hoe je er financieel voor staat. En zie je meteen wie je verder kan helpen.

Ik heb een betalingsachterstand, hoe voorkom ik dat ik word afgesloten?

We willen natuurlijk voorkomen dat je wordt afgesloten. Lukt het je niet de betalingsachterstand in een keer te betalen? Neem dan contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.

De gemeente heeft contact met mij gezocht in verband met een betaalachterstand, hoe zit dat?

Beginnend betaalproblemen melden wij bij je gemeente. Het is goed om beginnende schulden zo vroeg mogelijk aan te pakken. Zo voorkom je dat je schulden oplopen en uiteindelijk je energie wordt afgesloten.

De Wet Vroegsignalering verplicht ons ook betalingsachterstanden te melden bij je gemeente.

Ik heb een brief ontvangen van dat jullie de levering van energie willen gaan beƫindigen, wat nu?

Lukt het je niet om het bedrag in één keer te betalen, neem dan meteen contact op met onze klantenservice. Dan zoeken we samen een oplossing.

Meer nuttige onderwerpen