Een keer te laat met betalen is helemaal niet erg

Bekijk hoe je extra kosten voorkomt. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Een keer te laat betalen is niet erg

Te laat betalen, dat kan iedereen een keer gebeuren. Je hebt nog voldoende tijd om zonder extra kosten te betalen. We vertellen hoe het zit.

Zo voorkom je extra kosten

  1. Ben je te laat? Betaal dan zo snel mogelijk, maak een betaalafspraak of tref een betalingsregeling

  2. Heb je een aanmaning ontvangen? Dan heb je nog 14 dagen om te betalen. Je ziet in de aanmaning hoeveel incassokosten we berekenen als je niet binnen 14 dagen betaalt.

  3. Daarna volgt de incassobrief. We brengen nu minimaal € 40,- incassokosten in rekening. Je openstaande bedragen plus de incassokosten moeten nu binnen 7 dagen op onze rekening staan.

    Vanaf 1 september 2023 passen we de incassokosten aan voor vorderingen tot en met € 1.000,-. We berekenen dan minimaal € 20,- incassokosten.

  4. Heb je de brief "Vooraankondiging Einde Levering" ontvangen? Dan lees je hierin dat we starten met het opzeggen van je leveringscontract. Om dit te voorkomen nemen we na het sturen van de brief nogmaals contact met je op. Dit doen we via telefoon, e-mail of via een huisbezoek door een incasseerder. Je kunt dan alsnog betalen.

  5. Heb je nog steeds niet betaald, dan laten we dit weten aan je netbeheerder en gemeente. Zij weten dan dat we van plan zijn om je leveringscontract te beëindigen. Als we dit doen heb je al drie keer een brief van ons ontvangen om te betalen.

  6. Tot slot beëindigen we je leveringscontract. We volgen hierbij de wettelijke regels voor het beëindigen van energielevering. Natuurlijk willen we het niet zover laten komen. Neem daarom altijd contact met ons op. Dan kijken we samen naar een oplossing.

Kies de beste betaaldag

Als je de betaaldag instelt op een dag dat er voldoende geld op je rekening staat, gaan je betalingen altijd goed. 

Betaaldag wijzigen

Stappen na beƫindiging van je contract

Als je contract is beëindigd, is het probleem nog niet opgelost. Ook dan moeten de openstaande rekeningen nog steeds betaald worden. We kunnen dan besluiten een deurwaarder in te schakelen. Of je rekeningen verkopen aan een partij die het incassoproces voort zal zetten.

Veelgestelde vragen

Wat moet ik nog betalen, waar zie ik mijn openstaande rekeningen?

In Mijn Vattenfall/Facturen zie je precies welke rekeningen al betaald zijn of nog betaald moeten worden. Zo weet je altijd waar je aan toe bent. En betalen kan hier ook meteen. Wel zo makkelijk. 


De automatische incasso is mislukt, wat nu?

Dat kan gebeuren. Kijk in Mijn Vattenfall/Facturen welke rekening nog niet betaald is. Je kunt deze dan ook meteen betalen.

Pas eventueel je betaaldag aan. Je weet tenslotte het beste wanneer er voldoende geld op je rekening staat.

Het is voor mij deze maand lastig om te betalen, kan ik hulp krijgen?

Goed dat je hulp zoekt. Is onze betalingsregeling, of uitstel van betaling geen oplossing? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We bekijken je situatie en nemen de mogelijkheden met je door. Zo komen we snel tot een oplossing. 
Je vindt ook informatie op de pagina over Schuldhulp.

Kan ik een betalingsregeling treffen?

Ja, dat kan als je een bijbetaling hebt van € 100,- of meer. Je regelt eenvoudig zelf een betalingsregeling in Mijn Vattenfall/Facturen. Kies voor 'betalingsregeling'. 

Kan ik uitstel van betaling krijgen?

Ja dat kan. Als betalen deze maand niet uitkomt, krijg je maximaal 30 dagen uitstel. Alleen voor de rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel aanvragen.

Je regelt dit makkelijk zelf in Mijn Vattenfall/Facturen. Voor rekeningen met een keuzeoptie kun je uitstel van betaling aanvragen.  

Ik kom er financieel niet uit, wat kan ik doen?

Goed dat je hulp zoekt. Een schuldhulpinstantie kan uitkomst bieden. Zij bekijken je situatie en kunnen je verder helpen.

Meld je aan bij de afdeling Sociale Zaken van je gemeente. Zij schakelen dan schulphulp voor je in. 

Ook Geldfit helpt je om grip op je geld te krijgen. Met de online test van Geldfit weet je in twee minuten hoe je er financieel voor staat. En zie je meteen wie je verder kan helpen.

Meer relevante onderwerpen