In 4 stappen naar een elektrisch wagenpark
Als bedrijf kijkt u vooral naar brandstof- en onderhoudskosten. Logisch dus dat u nadenkt over een volledig elektrisch wagenpark. We helpen u in 4 stappen op weg.
Elektrisch rijden is in opkomst. Maar hoe werkt het laden eigenlijk? Bekijk deze korte weetjes over het laden van elektrische auto's.
Iedere bestuurder van een elektrische auto beschikt over een pas waarmee de laadbeurt betaald wordt. Het is dus een kwestie van inpluggen, de laadpas voor de paal houden en klaar. En wanneer de accu vol is, stopt de laadsessie automatisch.
Als bedrijf kijkt u vooral naar brandstof- en onderhoudskosten. Logisch dus dat u nadenkt over een volledig elektrisch wagenpark. We helpen u op weg.
De prijs per kilowattuur elektriciteit verschilt per laadpaal. Om inzicht en transparantie te creëren, heeft Vattenfall de Laadpalen app ontwikkeld. Dat is een app die alle publieke laadpunten én de bijbehorende prijzen met de Vattenfall laadpas laat zien. Ook kunt u zien of het laadpunt beschikbaar of juist bezet is. Bent u eigenaar van een bedrijfslaadpaal, dan kunt u deze zichtbaar maken in de Vattenfall Laadpunten app zodat u makkelijker gevonden wordt door elektrisch rijders – waardoor u meer inkomsten heeft.
Als bedrijf kijkt u vooral naar brandstof- en onderhoudskosten. Logisch dus dat u nadenkt over een volledig elektrisch wagenpark. We helpen u in 4 stappen op weg.
Snelladen kan op steeds meer plekken langs de snelweg. Bij een snellaadstation kunt u laden met 50 kilowattuur (kWh) per uur. Maar snelladen is vaak niet nodig als u ’s nachts aan de lader hangt. Dan is normaal laden voldoende. Dan kan op uw eigen terrein en ook nog eens stukken goedkoper. Normaal laden kan met ongeveer 3,7 kWh per uur. Wie kiest voor dynamisch laden laadt zelfs sneller, want dan maakt u dankzij de slimme software optimaal gebruik van de voor u beschikbare elektriciteit.
Verder kan er bij publieke oplaadpunten vanaf 11 kWh per uur tot maximaal 22 kWh per uur geladen worden. Bij bedrijven is dat vaak 22 kWh per uur. Laadpunten bij uw bedrijf dragen bij aan een duurzaam imago en zijn financieel aantrekkelijk.
Bij inductieladen hoeft er geen stekker in de elektrische auto geplugd worden; de auto op een plaat of strip rijden is al voldoende. De auto wordt herkend en opgeladen. Elektrische tandenborstels doen dit al tientallen jaren. En de laatste jaren hebben mobiele telefoons en andere draagbare elektronica de technologie overgenomen. Maar tot nu toe leek de optie van draadloos opladen te complex en ondoeltreffend voor het hoge vermogen van accu’s van elektrische voertuigen.
Inductief opladen voor batterijvoertuigen lijkt echter een doorbraak te hebben gemaakt, vooral wanneer er vaak moet worden opgeladen en de omgeving veeleisend is; een elektrische veerboot in de stad bijvoorbeeld.
Onze Markt Expertise Desk helpt u bij al uw vragen over energie besparen, energie-inkoop en duurzamer ondernemen. Wij geven u advies over het gebruik van zonne- en windenergie, e-mobility en warmte binnen uw bedrijf of organisatie.