1. Grootzakelijk
  2. Zakelijk elektrisch rijden
  • Grote en kleine (laad)oplossingen om zakelijk elektrisch rijden mogelijk te maken

  • Zakelijk elektrisch rijden

    Vattenfall biedt alle soorten zakelijke laadoplossingen aan voor particulieren, bedrijven en overheden. Zo kunt u voor individuele laadpalen tot aan grote series van aaneengesloten laadstations bij ons terecht. Ook is het mogelijk uw hele laadinfrastructuur bij ons onder te brengen.

Zakelijk elektrisch rijden nog volop in ontwikkeling

Elektrisch vervoer in Nederland

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt snel toe. Eind 2016 werd de 100.000e elektrische personenauto geregistreerd. Inmiddels zijn er bijna 600.000 elektrische personenauto's in ons land geregistreerd, waarmee het aandeel 'elektrisch' in ons land op 6,3 procent uitkomt (bron: RvO).

Elektrische bedrijfsvoertuigen

Daarnaast neemt ook het aantal (lichte en zware) elektrische bedrijfsvoertuigen steeds verder toe. Inmiddels bestaat 3,6% van het Nederlandse wagenpark uit elektrische lichte bedrijfsvoertuigen en 0,8% uit elektrische zware bedrijfsvoertuigen. Ook het aandeel elektrische bussen is aan het stijgen. Begin 2025 is het aantal elektrische bussen al boven de 2.000 uitgekomen.

Dashboard Laadinfrastructuur

Het dashboard Laadinfrastructuur toont de stand van zaken van laadinfrastructuur in Nederland, gemonitord door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) in opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). De NAL is een samenwerkingsverband tussen de Rijksoverheid, regionale overheden, netbeheerders, kennisorganisaties en brancheverenigingen met als doel een goed en dekkend laadnetwerk in Nederland.

Aantal laadpunten

Het totaal aantal laadpunten in Nederland is 191.661 (per februari 2025). Hiervan zijn er 186.012 (semi) publieke laadpunten en 5.649 snellaadpunten (>50 kW).

Onze initiatieven om elektrisch rijden verder te stimuleren

Het verkeer en vervoer is verantwoordelijk voor ruim 13% van het energieverbruik in Nederland. Met onze initiatieven om elektrisch rijden te stimuleren leveren we een bijdrage aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Bekijk waar we in Nederland aan werken.

Nieuwe eisen voor elektrisch laden op parkeerplaatsen

Vanaf 1 januari 2025 moeten utiliteitsgebouwen met een eigen parkeerplaats voor meer dan twintig auto's, aan nieuwe eisen voldoen. Zo moet men per 20 parkeerplaatsen minimaal één laadpaal hebben geïnstalleerd. Voor nieuwe bedrijfsgebouwen voor meer dan 10 auto's gold al dat er voor minimaal 20% van de parkeerplekken minimaal één laadpaal moet zijn.

Lees het volledige artikel

Voor alle soorten laadoplossingen

U kunt voor alle soorten laadoplossingen bij ons terecht: van individuele laadstations tot de volledige installatie en administratie van uw laadinfrastructuur. Wij adviseren u graag welke laadoplossing het best bij uw bedrijf past. U bepaalt immers zelf wie de elektrische auto gratis bij u mag opladen en wie er betaalt.

We zitten dagelijks aan tafel met ondernemers om samen met hen de best passende laadoplossing te bepalen. Maar ook om misvattingen uit de wereld te helpen.

Bekijk de drie grootste misvattingen over laadpalen:

U heeft een grotere netaansluiting nodig en dat kost enorm veel geld

Al die auto’s die stroom staan te slurpen – daarvoor moet wel een flinke aansluiting nodig zijn. Niets is minder waar: er zijn verschillende manieren waarop u slim kunt omgaan met de beschikbare stroom. Zo zorgt dynamisch laden ervoor dat er afwisselend geladen wordt. Als de vraag groot is, laden auto’s automatisch tijdelijk iets minder snel, of worden ze afwisselend kort in de wacht geplaatst. Zo is uw huidige vermogen vaak voldoende en verzwaring niet nodig.

Er dient zich bovendien een nieuwe oplossing aan, waarbij een batterij wordt gebruikt om zelf opgewekte zonne-energie tijdelijk op te slaan. Wanneer de prijs in de markt hoog is, kunt u elektriciteit terugleveren aan het energiebedrijf. Is de prijs laag of zijn er veel auto’s aan het laden? Dan gebruikt u de stroom voor de laadpunten. De investering in een grotere aansluiting is daarom niet nodig.

Laadpunten kosten alleen maar geld en leveren weinig op

Laadpunten zijn er al vanaf € 659 (exclusief btw). Een kleine investering als u kijkt naar de voordelen, zoals gastvrijheid voor uw gasten en medewerkers. Daarbij komt dat u per geladen kilowattuur een vaste vergoeding voor het gebruik van uw laadpunt ontvangt. Gemiddeld gezien verdient u hiermee het laadpunt binnen vijf jaar terug.

Het is een gedoe om zo’n laadpaal aan te laten leggen

Dat is niet het geval wanneer u kiest voor een partij die alles voor u regelt: hierdoor wordt het slechts een kwestie van aanvragen, schouwen en plaatsen. De periode van aanvraag tot plaatsing duurt vaak zo’n twee tot vier weken. Een laadpunt is in een dag geplaatst, dus u heeft er op uw locatie weinig last van.

Voordeel halen uit uw eigen laadpunten

Verdienen aan laadpalen

Een aantal laadpunten bij uw bedrijf geeft u een duurzame en gastvrije uitstraling. Maar ook financieel gezien is investeren in laadpalen een goed idee. De investering verdient zich namelijk redelijk snel terug. De gebruiker van het laadpunt betaalt via zijn of haar pasje een bedrag per kWh, dat een aantal cent boven de werkelijke kosten ligt.

Op dit moment kost het nog vijf à zes jaar om de investering terug te verdienen, maar de steeds verder gaande innovaties maken de terugverdientijd steeds korter. Wilt of kunt u niet zelf investeren? U kunt laadpunten ook leasen voor een vast bedrag per maand. Ook zijn er bedrijven die een deel van de investering kunnen doen op locaties waar veel geladen wordt, zoals VvE’s en hotels.

Voordeel met een batterij

Een interessante optie is het koppelen van zelf opgewekte energie aan uw laadpunten. Energie die u zelf opwekt, bijvoorbeeld via zonnepanelen, wordt dan opgeslagen in een batterij. De energie van die batterij voorziet de laadpalen van energie als er auto’s op aangesloten zijn.

Ook is het mogelijk om in te spelen op de prijs van elektriciteit in de markt. Als de prijs hoog is, levert u terug aan het net. Als de prijs laag is, kunt u uw batterij opladen vanuit het net. Of energie gebruiken die u opwekt via zonnepanelen en normaal gezien zou terugleveren. Bijkomend voordeel is dat u geen grotere energieaansluiting nodig heeft voor uw laadpalen. De batterij vormt de buffer die u nodig hebt.

Nieuwe subsidies die elektrisch rijden toegankelijker maken

Overweegt u als ondernemer laadpalen te installeren? Dan is er goed nieuws. Er komen twee nieuwe subsidies die het extra aantrekkelijk maken om te investeren in laadoplossingen, te weten de Subsidie­regeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) en de Subsidie­regeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA).

Lees wanneer de subsidies in gaan, om welk bedrag het gaat en of ze belangrijk zijn voor uw bedrijf.

Meer over SPRILA en SPULA

Ook interessant voor u?

Wij staan voor u klaar!

Vraag het de Markt Expertise Desk

Onze Markt Expertise Desk helpt u bij al uw vragen over energie besparen, energie-inkoop en duurzamer ondernemen. Wij geven u advies over het gebruik van zonne- en windenergie, e-mobility en warmte binnen uw bedrijf of organisatie.

Groepsfoto van de Markt Expertise Desk

Heeft u vragen?

Wij zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur bereikbaar op 020 892 01 80.

Stroometiket 2023

In het stroometiket van 2023 ziet u met welke energie­bronnen onze elektriciteit is opgewekt. En wat het aandeel van elke gebruikte energiebron is.

Stroometiket 2023

Platinum status voor Vattenfall

Vattenfall AB heeft na 2022 en 2023 ook in 2024 weer de platinum Sustainability Rating van EcoVadis ontvangen.

EcoVadis Platinum medaille voor 2022EcoVadis Platinum medaille voor 2023 EcoVadis Platinum medaille voor 2024

Hiermee behoren wij tot de top 1% van alle bedrijven die door EcoVadis zijn beoordeeld in de categorie Energie (levering van elektriciteit, gas, stoom en airconditioning).