Prinsjesdag 2024: Investeren in een schoon en welvarend Nederland

Het kabinet heeft op dinsdag 17 september een tal van plannen bekendgemaakt die van invloed kunnen zijn op de bedrijfsvoering van uw bedrijf. Zo wordt o.a. de salderingsregeling afgeschaft en gaat de energiebelasting op elektriciteit omlaag. We zetten hieronder de meest relevante onderwerpen voor u op een rij.

Energie, leveringszekerheid en klimaatadaptatie

In 2050 moet de Nederlandse energievoorziening bijna helemaal duurzaam zijn. Het kabinet investeert daarom onder andere in kernenergie. Zo wil het kabinet de kerncentrale in Borssele tot na 2033 openhouden als dat veilig kan en 4 nieuwe kerncentrales bijbouwen. Via het Klimaatfonds stelt het kabinet daarvoor € 14 miljard beschikbaar. Daarmee wordt ook geïnvesteerd in de ontwikkeling van meer kennis over kernenergie en kleinere kernreactoren.

Waterstof
Daarnaast stelt het kabinet komend jaar € 354 miljoen beschikbaar voor het stimuleren van de productie en de importmogelijkheden van waterstof. Daarmee kunnen er meer waterstoffabrieken worden gebouwd, die stroom van windmolens omzetten in waterstof. Die waterstof kan vervolgens gebruikt worden als brandstof, grondstof of elektriciteit.

Verduurzaming industrie
De Nederlandse industrie moet in 2050 klimaatneutraal zijn en internationaal mee kunnen doen. Daarom investeert het kabinet € 275 miljoen via het Klimaatfonds.

Subsidie voor zonneboiler, warmtepomp of isolatie
Verder stelt het kabinet € 578 miljoen subsidie beschikbaar aan mensen die hun huis verduurzamen. Bijvoorbeeld voor een zonneboiler, warmtepomp of voor isolatie. En gaat de belasting op gas volgend jaar omlaag, met 2,8 cent per m3. Daarmee wordt de energierekening iets lager. Ook komt er een energiefonds om mensen die hun energierekening niet kunnen betalen te helpen. Hier trekt het kabinet de komende 2 jaar € 60 miljoen voor uit.

Het volle elektriciteitsnet aanpakken
Het aanpakken van het volle elektriciteitsnet is een belangrijke prioriteit van het kabinet. De overheid wil er samen met de netbeheerders voor zorgen dat het elektriciteitsnet sneller wordt uitgebreid. En slimmer wordt gebruikt. Hier is € 45 miljoen beschikbaar voor.

Alle energiegerelateerde onderwerpen

  • Afschaffing salderingsregeling

    Eindafnemers met een kleine installatie ontvangen momenteel voor de ingevoede elektriciteit hetzelfde tarief (leveringskosten, energiebelasting en btw) als voor de onttrokken elektriciteit. In 2024 is dit een belastingvoordeel van circa € 0,167 (energiebelasting en btw) per gesaldeerde kWh. Dit voordeel gaat vervallen. Het kabinet stelt voor dat vanaf 2027 teruggeleverde elektriciteit niet meer wordt gesaldeerd met geleverde elektriciteit. Er is toezicht dat de vergoeding voor de teruggeleverde elektriciteit transparant en redelijk is. Deze vergoeding kan niet negatief zijn.

    Tip! Houd bij de berekening van het rendement op zonnepanelen rekening met het vervallen van de salderingsregeling per 2027.

  • Vermindering energiebelasting

    De belastingvermindering voor elektriciteit wordt met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2024 verhoogd naar € 521,81. Deze maatregel vervangt de afbouw van het verlaagde tarief voor walstroom, dat zou leiden tot een onbeduidend voordeel van maximaal 3,6 eurocent per jaar voor elektriciteitsverbruikers.

    Door de verhoging van de belastingvermindering wordt het voordeel op een eenvoudigere manier aan consumenten gegeven, zonder extra lasten voor energieleveranciers en de Belastingdienst. Voor de periode 2025 tot en met 2033 geldt eveneens dat de belastingvermindering wordt verhoogd.

  • Verlaging energiebelasting op aardgas

    De energiebelasting op aardgas wordt verlaagd voor een verbruik tot 170.000 m³. Deze verlaging start met 2,8 cent per m³ in 2025 en stijgt naar 4,8 cent per m³ in 2030. Ook bedrijven profiteren van lagere kosten door deze aanpassing in de belastingtarieven.

    De verlaging van 2,8 cent is echter het gevolg van het niet doorgaan van verschillende maatregelen uit eerdere wetgevingen en belastingplannen. Hierdoor is het tarief niet gestegen naar het beoogde tarief van 0,60674. Er is dus feitelijk geen verlaging ten opzichte van het tarief van vorig jaar. Door eerdere wetswijzigingen is de verlaging van het tarief voor 2025 in de 1e & 2e schijf effectief maar € 0,00485 cent (2024 € 0,58301 vs 2025 € 0,57816). 

    Bekijk ook de fiscale sleuteltabel 2025.

  • CO2-heffing glastuinbouw

    De Wet fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw brengt drie belangrijke wijzigingen.

    1. Ten eerste wordt de definitie van energiebedrijven aangepast: alleen bedrijven die minimaal 75% van hun met aardgas opgewekte warmte aan glastuinbouwbedrijven leveren, zijn belastingplichtig.
    2. Ten tweede wordt het tariefpad van de CO2-heffing verlaagd, met een nieuwe tariefstructuur die elk jaar wordt herzien volgens actuele gegevens.
    3. Tot slot gaat de uitvoering van de CO2-heffing glastuinbouw van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) naar de Belastingdienst.

    Het kabinet wil in het voorjaar van 2025 besluiten over de uitbreiding van het Europees emissiehandels­systeem (ETS2) naar de glastuinbouwsector en de impact hiervan op de CO2-heffing. Daarbij wordt ook de stapeling van de verschillende beprijzings­instrumenten in de glastuinbouwsector bezien. De uitkomst van deze besluitvorming alsmede de besluitvorming over de vormgeving van de bijmengverplichting voor groen gas worden ook in het voorjaar verwerkt in de tariefhoogte van de CO2-heffing glastuinbouw.

    Toelichting op tariefpad CO2-heffing
    De noodzakelijke heffingshoogte om het sectordoel voor de broeikas­emissies in 2030 te waarborgen is € 15 per ton CO2 in 2030. Het heeft weinig tot geen effect om de heffing eerder in te zetten, vanwege de ontwikkeltijd en de snelheid waarmee investeringen plaatsvinden. Deze heffingshoogte is lager doordat andere maatregelen (afschaffen inputvrijstelling WKK en andere belastingtarieven) al een sterk effect hebben op verduurzaming.

    De budgettaire derving van de tariefverlaging wordt gedekt door het budget van de energie­-investerings­aftrek (EIA) tijdelijk te verlagen. In het voorjaar van 2025 vindt de eerstvolgende herijking van het tarief van de CO2-heffing glastuinbouw plaats. Hierna wordt het tarief iedere twee jaar herijkt op basis van de meest recente inzichten.

  • Aanpassing belastingregels glastuinbouw

    De belastingregels voor aardgas en elektriciteit in de glastuinbouw worden aangepast. Momenteel is er een vrijstelling voor elektriciteit opgewekt met een rendement van minstens 30% en via warmtekrachtkoppeling (WKK). Deze vrijstellingen worden beperkt en voortaan gebaseerd op het elektrisch vermogen van installaties. Installaties met meer dan 20 megawatt elektrisch vermogen worden belastingplichtig, terwijl middelgrote installaties vrijgesteld blijven. Dit zorgt voor een eenduidigere controle en toepassing van de regels.

    Tip! Controleer of een installatie binnen de nieuwe grens valt om onverwachte belastingheffingen te voorkomen.

  • Separaat tarief waterstof

    Vanaf 1 januari 2026 wordt waterstof in de energiebelasting lager belast dan aardgas. Dit stimuleert het gebruik van waterstof als duurzame energiebron en ondersteunt de energietransitie. Daarnaast wordt de vrijstelling voor het maken van waterstof via elektriciteit verduidelijkt en uitgebreid. Deze maatregelen bevorderen de ontwikkeling van de waterstofmarkt, creëren nieuwe kansen voor economische groei en werkgelegenheid en versterken de concurrentiepositie van Nederland.

    Let op! Ter compensatie van de introductie van het nieuwe waterstof tarief worden de tarieven van de 4e en 5e schijf aardgas gedurende de periode 2026 t/m 2030 verhoogd. Het is op dit moment nog onduidelijk hoe hoog die verhoging zal zijn, maar het zal bedrijven die meer dan 1 GW afnemen zeker gaan raken.

    Het verlaagde tarief wordt uiterlijk in 2030 geëvalueerd. Bij een negatieve evaluatie zal het separate tarief vervallen per 1 januari 2031.

  • Verlenging lage brandstofaccijnzen

    De verlaging van de accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG die op 1 april 2022 begon, blijft tot en met 31 december 2025 van kracht. Deze maatregel houdt de tarieven gelijk aan die van 1 juli 2023 en voorkomt indexering, waardoor de korting breder is dan voorheen. Dit beleid is gericht op het verlichten van de brandstofkosten voor huishoudens en bedrijven en biedt hen meer tijd om zich aan te passen aan veranderende economische omstandigheden.

    Let op! Als de verlenging niet wordt doorgezet, kunnen de tarieven in 2025 aanzienlijk stijgen. Het gaat nu in totaal om € 0,18473 (ongelode benzine), € 0,11964 (diesel) en € 0,04362 (LPG).

  • Plastic heffing, diesel en vliegbelasting

    Er zijn ook diverse fiscale maatregelen uit het hoofdlijnenakkoord niet in het Belastingplan 2025 opgenomen. Het invoeren van een circulaire plastic heffing, het herinvoeren van rode diesel voor de landbouw en het differentiëren van de vliegbelasting naar reisafstand. Deze maatregelen zullen later worden uitgewerkt, omdat ze complex zijn en volgens het kabinet vragen om een zorgvuldig beleidstraject en een afgewogen parlementaire behandeling.

  • Afschaffing vrijstelling kolenbelasting

    Bedrijven die kolen invoeren, vervoeren of opslaan moeten kolenbelasting betalen. De opbrengst van de kolenbelasting is laag. Het kabinet stelt voor om per 2027 de vrijstellingen voor duaal en non-energetisch gebruik van kolen af te schaffen.

    Ook de teruggaafregeling, waarmee niet-toegepaste vrijstellingen worden teruggevraagd, komt te vervallen. Deze regeling blijft nog vijf jaar na afschaffing beschikbaar voor oude gevallen. De doelstelling van het beëindigen van de vrijstellingen is tweeledig: het terugdringen van kolengebruik in Nederland en het realiseren van meer belastingopbrengsten.

Ook interessant voor u?