Overal en altijd inzicht in je verbruik en kosten

Met Mijn Vattenfall en de Energie-app krijg je inzicht in je verbruik en kosten. Dit helpt je besparen op je verbruik. Vind hier alle mogelijkheden.

Altijd op de hoogte van je verbruik

Checken

Ontdek wanneer je veel energie verbruikt. Je ziet je verbruik per jaar, maand, dag en zelfs per uur.

Vergelijken

Vergelijk je energieverbruik met dezelfde maand vorig jaar. Of met soortgelijke huishoudens.

Kosten

Bekijk je maandelijkse kosten voor stroom, gas of stadswarmte. Ook zie je hoe hoog je vaste en variabele kosten zijn.

Geef toestemming om je verbruik uit te lezen

Met je slimme meter kan je snel inzicht krijgen in je energieverbruik. Dit gebeurt niet automatisch: je moet ons eerst eenmalig toestemming geven voor het uitlezen van je meterstanden. Hiermee vind je je exacte verbruik in Mijn Vattenfall.

Krijg inzicht in je verbruik en kosten

Mijn Verbruik laat je zien hoeveel energie je hebt verbruikt en wat de kosten zijn. Bekijk je verbruik je per jaar, maand, dag en zelfs per uur. Hiermee zie je snel hoeveel effect je besparingen hebben.

Check hoeveel stroom je teruglevert

Heb je zonnepanelen, dan vind je in Mijn Verbruik hoeveel stroom je teruglevert. Je ziet ook dit terug per uur, dag, maand en jaar. Onder de grafiek vind je de kosten of opbrengsten per periode.

Online energierapport

Het online energierapport toont je verbruik en kosten van de afgelopen maand. Het bestaat uit een paar onderdelen:

  • Je totale kosten
  • Je verbruik (stroom, gas en/of warmte)
  • Vergelijking met soortgelijke huishoudens
  • Je teruglevering (als je zonnepanelen hebt)
Bekijk je energierapporten

Vergelijk je verbruik met andere huishoudens

Ontdek in Mijn Verbruik of je veel of weinig energie verbruikt. We vergelijken je verbruik met huishoudens die lijken op jouw situatie. Denk hierbij aan een woning van hetzelfde type, dezelfde grootte en met hetzelfde energielabel. Ook kijken we of deze huishoudens wel of geen zonnepanelen hebben, net als jij.

Vergelijk je verbruik met soortgelijke huishoudens

Mijn Vattenfall Verbruik in Mijn Vattenfall

Download de Energie-app

Met onze Energie-app heb je altijd helder inzicht in je verbruik en kosten. Ook pas je eenvoudig je gegevens aan en vind je een actueel termijnbedragadvies. Download de app en regel je energiezaken wanneer het jou uitkomt.

Je verbruik zonder slimme meter

Vragen over Mijn Verbruik

Waarom zie ik mijn verbruik van vandaag niet?

Je ziet je verbruik altijd tot en met gisteren. Dit komt omdat je netbeheerder ’s nachts je slimme meterstanden ophaalt. Wij ontvangen deze standen 's ochtends en tonen ze dan direct in Mijn Verbruik.

Heb je ons kortgeleden toestemming gegeven om je meterstanden op te halen? Dan kan het drie dagen duren voordat je je uur- en dagverbruik ziet.

Heb je stadsverwarming en een slimme meter? Dan wordt je verbruik maandelijks uitgelezen. De slimme warmtemeter kan helaas nog geen dag-, uur- of kwartierwaarden doorgeven.

Waarom zie ik geen verbruik voor een bepaalde periode?

Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • Je meter heeft een storing. Dagen met een storing verschijnen niet meer in je overzicht. Als we een dag de meterstanden niet kunnen ophalen, zie je het verbruik van die hele maand niet. Blijft de storing, neem dan contact met ons op.
  • We hebben geen toestemming. Geef ons je toestemming om je meterstanden elke dag op te halen.
  • Je meter is vervangen of je bent pas klant van ons geworden. Is dit minder dan een maand geleden, dan zie je je verbruik pas bij de volgende complete maand.
  • Je hebt een nieuwe slimme warmtemeter. Het kan zijn dat we deze nog niet automatisch uitlezen. Je ontvangt een bericht zodra we hiermee beginnen.
  • Je hebt een oude versie van onze app. Update de app via de App Store of Google Play.
  • Je hebt geen slimme meter. Een slimme meter vraag je aan bij je netbeheerder.
Hoe zijn de kosten in Mijn Verbruik opgebouwd?

De kosten bestaan uit variabele en vaste kosten, inclusief btw (voor zakelijke klanten exclusief btw).

  • Variabele kosten hangen af van je verbruik. Dit zijn leveringskosten, energiebelasting en opslag voor duurzame energie.
  • Vaste kosten blijven gelijk, of je nu veel of weinig verbruikt. Dit zijn kosten voor vastrecht, netbeheer en de teruggave van energiebelasting.

Kosten bij Stadverwarming

Heb je stadsverwarming, dan zijn je kosten anders opgebouwd. Je hebt geen aparte netbeheerder en soms zie je je verbruik van warm tapwater apart. De tarieven bestaan wel uit vaste en variabele kosten.

De hoogte van de variabele kosten hangt bij stadswarmte af van je verbruik voor het verwarmen van je huis en kraanwater. De vaste kosten bestaan uit drie onderdelen: een verbruiksonafhankelijk tarief, een meettarief en kosten voor de afleverset.

Vergelijken met soortgelijke huishoudens

Hoe wordt mijn verbruik vergeleken met andere huishoudens?

We kijken naar je verbruik en vergelijken dit met huishoudens die vergelijkbaar zijn met jouw situatie. Denk hierbij aan een woning van hetzelfde type, dezelfde grootte en met hetzelfde energielabel. Ook kijken we of deze huishoudens wel of geen zonnepanelen hebben, net als jij.

Bekijk de vergelijking in Mijn Vattenfall

Hoe wordt bepaald welke huishoudens hetzelfde zijn?

We verzamelen gegevens uit openbare bronnen zoals de Basis Administratie Gebouwen (BAG). Het gaat om deze gegevens:

  • Het type woning
  • Het energielabel van de woning
  • De warmtebron van de woning
  • De oppervlakte van de woning
  • Het bouwjaar van de woning
  • Een schatting van het aantal zonnepanelen

Met deze gegevens kijken we welke klanten een soortgelijk huishouden hebben. Hiermee maken we dan de vergelijking.

Wat zijn energiezuinige huishoudens?

Dit zijn huishoudens die ongeveer hetzelfde zijn als jouw situatie en die het minste energie verbruiken. We kijken naar de top 25% van de huishoudens die hetzelfde zijn als die van jou.

Bekijk de vergelijking in Mijn Vattenfall