1. Thuis
  2. Elektrisch rijden
  3. Wat kost elektrisch rijden?

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrische auto's zijn in aanschaf vaak duurder dan brandstofauto's. Maar als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten is het verschil niet groot. Lees hier meer over de kosten van elektrisch rijden.

Elektrisch rijden: waarom het steeds betaalbaarder wordt

Wat kost elektrisch rijden? Dit hangt van een paar dingen af. Elektrische auto's zijn vaak duurder in aanschaf dan benzineauto’s, maar ze zijn meestal goedkoper in onderhoud. Daarnaast zijn er vaak subsidies en belastingvoordelen die de kosten kunnen verlagen.

Een ander belangrijk punt is de prijs die je betaalt voor het opladen van de auto. Dit bedrag hangt af van de prijs per kWh die je betaalt op de plek waar je laadt. Met een eigen laadpaal thuis hangt de prijs per kWh af van je energiecontract. En bij laden op het werk van het tarief dat je werkgever voor de stroom in rekening brengt. Wanneer je onderweg laadt hangen de kosten af van je laadpas en het type openbare laadpaal. Wie aan een snellader laadt, is duurder uit. 

 

De kosten uitgesplitst

  • Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan auto’s die op benzine en diesel rijden. Zo is de vanafprijs van een Volkswagen ID.3 met een actieradius van 429 km € 38.990,- en van een gewone Golf Life € 35.990,-. Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. 

    De prijzen van elektrische auto's zijn de afgelopen drie jaar flink gedaald. Nieuwe elektrische auto's zijn bijna 23% goedkoper geworden[1]. Voor tweedehands elektrische auto's is de prijsdaling zelfs nog groter, ongeveer 33,6%[2]. 

    Deze prijsdalingen zijn te danken aan verschillende factoren, zoals een toename in het aanbod van elektrische auto's, prijsverlagingen door fabrikanten zoals Tesla, en een grotere beschikbaarheid van nieuwe modellen[3]. 

    Op de website ev-database.nl vind je een overzicht van de elektrische auto’s in Nederland. Dit geeft je een goed beeld van van alle prijzen.

    Bronnen:

  • Om elektrisch rijden te stimuleren biedt de overheid belastingvoordelen. Deze belastingregels hebben behoorlijk wat invloed op de totale kosten van elektrisch rijden. Vanaf 2025 gelden de volgende belastingvoordelen:

    • Lagere motorrijtuigenbelasting (mrb): De motorrijtuigenbelasting (mrb) geldt vanaf 2025 ook voor elektrische auto’s. In 2025 krijg je als je volledig elektrisch rijdt 75% korting. Je betaalt dus slechts 25% van het normale tarief.

    • Lagere bpm: Elektrische auto’s betalen een vast bedrag van € 667 aan Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen (bpm). Vóór 2025 gold er helemaal geen bpm voor elektrische auto’s, maar het is nog steeds veel voordeliger dan de BPM voor benzineauto’s.

    • Lagere bijtelling: Voor zakelijke rijders is de bijtelling voor elektrische auto’s in 2025 vastgesteld op 17%. Dat is aanzienlijk lager dan de 22% die geldt voor auto’s met een verbrandingsmotor. Dit verschil kan voor zakelijke rijders honderden euro’s per maand schelen.

  • Voor het opladen van je elektrische auto is stroom nodig. Je betaalt voor die stroom. Het tarief dat je betaalt, hangt af van de plek waar je laadt:

    • Bij je laadpaal thuis betaal je het standaard stroomtarief dat je aan je stroomleverancier betaalt. Een gemiddelde elektrische auto kan 5 kilometer rijden op één kWh. Bij een prijs van € 0,40 per kWh betaal je dan ongeveer € 0,08 per kilometer aan stroom.

    • Bij een openbare laadpaal betaal je gemiddeld € 0,50 per kWh. Dit betekent dat je ongeveer € 0,10 per kilometer betaalt. Thuisladen is dus goedkoper dan het laden bij een openbare laadpaal.

    • Snelladers zijn op dit moment het duurst. Meestal rond de € 0,70 per kWh. Met een gemiddelde elektrische auto komt dit neer op ongeveer € 0,14 per kilometer.

    Ter vergelijking: met een benzineauto die 1 op 14 rijdt, betaal je bij een literprijs van € 2,- ongeveer € 0,14 per kilometer.

    Wanneer je thuislaadt bij je eigen laadpaal dan verbruik je flink wat stroom. Dan is het slim om een energiecontract te kiezen dat goed bij je hoge verbruik past. We helpen je met advies voor het beste energiecontract. Ontdek onze energiecontracten voor elektrisch rijders en vind het contract dat bij je past.

  • Als je een eigen garage of een eigen parkeerplek of oprit hebt, dan adviseren we je om voor een eigen laadpaal te kiezen. Want thuis je auto opladen is vaak goedkoper dan aan een openbare laadpaal.

    De kosten lopen uiteen
    De kosten voor een eigen laadpunt hangen af van een aantal dingen. Om te beginnen welke lader je kiest en of je de lader op een paal of aan de muur wilt bevestigen. Ook speelt het aantal meters afstand tussen de meterkast en het laadpunt een rol. En een eventuele verzwaring van je meterkast. 

    De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf € 599,- excl. btw. De kosten van de installatie hangen af van hoe ver de laadpaal van de meterkast komt te staan. Daarnaast betaal je € 5,50 per maand voor ons Laadabonnement. Daarmee krijg je 24/7 hulp op afstand, een laadpas voor openbaar laden en je kunt eenvoudig slimme laadsessies plannen en inzien in de app. 

  • Omdat een elektrische auto wel zo’n 7 tot 11 keer minder onderdelen heeft dan een brandstofauto is een elektrische auto in het onderhoud een stuk goedkoper. Je hoeft bijvoorbeeld je olie niet te vervangen, geen filters te vervangen en ook heb je geen versnellingsbak of brandstofpomp. Dat scheelt behoorlijk in de onderhoudskosten van een elektrische auto. Verder heb je minder onderhoud aan je remmen nodig, omdat remenergie weer terug de accu in gaat in plaats van omgezet wordt in warmte.

    Die onderhoudskosten zijn lager, maar je bent er toch wel wat aan kwijt. Het is bijvoorbeeld verstandig om je accu, remvoering en koeling te laten controleren. En om regelmatig nieuwe software updates te installeren.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Rijd je elektrisch of overweeg je het? Met een eigen laadpaal heb je altijd een auto met een volle accu voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je bij het maken van je keuze en bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Combineer je laadpaal met zonnepanelen

Met een laadpaal in combinatie met zonnepanelen laad je je elektrische auto op met zelf opgewekte zonnestroom. Met een eigen laadpaal gaat je stroomverbruik flink omhoog. Maar met zonnepanelen op je dak, wek je die extra stroom (deels) zelf op. Een slimme zet dus. Bekijk in onze Dakcheck of je dak geschikt is voor zonnepanelen en zie je opbrengst en besparingen. 

dak met zonnepanelen

 

Meer over elektrisch rijden