Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

Over auto’s op benzine zeg je bijvoorbeeld: ‘hij rijdt 1 op 14’. Dat betekent dat je met 1 liter benzine 14 kilometer rijdt. Bij elektrische auto’s druk je het verbruik uit in kilowattuur. Hoe je dat doet en wat elektrische auto’s verbruiken ten opzichte van benzineauto's, lees je op deze pagina.

Kilometer per kWh of kWh per 100 kilometer

Het gebruik van een elektrische auto druk je uit in het aantal kilometer per energie-eenheid. Alleen is die energie-eenheid geen liter benzine, maar een kilowattuur, afgekort kWh. In veel gevallen wordt het net iets anders geformuleerd: het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Je leest dan bijvoorbeeld: ‘14 kWh per 100 km’.

Verbruik elektrische auto op jaarbasis

Net als bij auto’s op benzine is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal factoren. Bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. We geven je een beeld van hoeveel stroom dat is. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt. Dan verbruik je met een auto die 17 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.700 kWh per jaar. Ter vergelijking: het huishouden van een gezin in een middelgroot huis gebruikt jaarlijks 3.300 kWh. Bijna het dubbele dus. Dit hangt af van het soort en hoeveelheid elektrische apparaten, hoe hoog de verwarming staat en hoe lang en hoe vaak er wordt gedoucht. (Bron: Milieu Centraal).

Laadkosten versus benzinekosten

Het opladen van een elektrische auto is goedkoper dan het tanken van een benzineauto. In de tabel hieronder vergelijken we het verbruik van twee gezinsauto's. Een elektrische auto verbruikt 17 kWh per 100 kilometer. Een benzineauto rijdt met één liter benzine 14 kilometer.

Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt met de elektrische auto, betaal je 3.400 kWh x € 0,35 = € 99,17 per maand, of € 1.190 per jaar. Als je het vergelijkt met de jaarlijkse kosten voor het tanken met een benzineauto die ook 20.000 kilometer rijdt, dan bespaar je € 1.381,43. En je kan nog goedkoper rijden met zelfopgewekte stroom, bijvoorbeeld met zonnepanelen op het dak.

Kilometers per jaar Laadkosten op maandbasis Benzinekosten op maandbasis Besparing op jaarbasis
10.000

€ 49,58

€ 107,14

€ 690,71

20.000

€ 99,17

€ 214,29

€ 1.381,43

30.000

€ 148,75

€ 321,43

€ 2.072,14

 

  • De benzineprijs waar we de berekening op gebaseerd hebben is € 1,80. Voor 2024 liggen er plannen op tafel om tankstations te dwingen benzine bij te mengen met duurdere biobrandstoffen. De literprijs zou daardoor 5 tot 10 cent omhoog kunnen gaan. 

Energiecontract voor elektrisch rijders

Wanneer je laadt bij je laadpaal thuis verbruik je flink wat stroom. Kies een energiecontract dat past bij je hoge verbruik. We helpen je met advies voor het beste energiecontract voor elektrische rijdersOntdek onze verschillende energiecontracten en vind het contract dat bij je past.

Bekijk energiecontracten

Verbruik elektrische auto's en je eigen invloed daarop

Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 15,1 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is hij zuiniger en in andere juist minder zuinig. Er is namelijk enkele factoren die invloed hebben op het verbruik van een auto:

  • Het vermogen van de motor
  • Het gewicht van de auto
  • De vorm van de auto
  • De banden van de auto
  • Het rijgedrag van de bestuurder

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

Het vermogen van de auto speelt van al deze factoren de grootste rol. Een snelle sportauto verbruikt nu eenmaal een stuk meer dan een gewone auto. En ook het gewicht heeft flink invloed op het verbruik. Zo is een zware SUV een stuk minder zuinig dan een kleine stadsauto. Verder hebben de vorm en de banden invloed op het verbruik en heb je ook als bestuurder een deel in de hand. Want je kan ‘zuinig rijden’.

Zo rijd je zuiniger in een elektrische auto

Door zuinig te rijden gebruik je minder stroom. Je rijstijl heeft daar invloed op. Hier wat tips!

  • Rem je auto zo veel mogelijk af door het gas los te laten in plaats van door te remmen. Zo gebruik je minder stroom om weer meer vaart te krijgen. En gaat een deel van de energie die vrijkomt tijdens het minderen van vaart, weer terug in de accu. Dit heet ‘regeneratief remmen’.
  • Rijd met een gelijkmatige snelheid. Bijvoorbeeld door cruise control te gebruiken en afstand te houden tot de auto voor je.
  • Airco en verwarming zijn echte verspillers. Gebruik deze alleen als het echt nodig is.
  • Zorg dat je bandenspanning niet te laag is. Rijden op banden met een te lage spanning kost meer stroom.
  • Haal bagage die je niet nodig hebt uit je auto, dat scheelt gewicht. En dus stroom.

In veel elektrische auto’s kan je zien hoe zuinig je rijdt. Gebruik deze informatie om zuiniger te leren rijden. (Bron: Het Nieuwe Rijden)

Slim laden met je laadpaal thuis

Met Slim laden laad je je auto op wanneer er veel zonne- en windenergie beschikbaar is, of als de vraag naar stroom laag is. Bij thuiskomst sluit je je auto aan op de laadpaal en geef je in de app aan wanneer je de auto weer nodig hebt. Onze app kiest dan automatisch het ideale moment om te laden. En we zorgen er altijd voor dat je auto is opgeladen tegen de tijd dat je wilt vertrekken.

Lees meer over Slim laden

Lees meer over elektrische auto's