Elektrisch rijden subsidie: laad je portemonnee op!

Heb je interesse in het kopen van een elektrische auto? Dan is de kans groot dat je recht hebt op subsidie. Ontdek hoe het zit met de aankoopsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's. 

Zo werkt de elektrisch rijden subsidie

Het aantal weggebruikers dat elektrisch rijdt groeit gestaag. Dit komt onder andere door de stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid en de groeiende beschikbaarheid aan laadpunten. Op dit moment rijden er ruim 627.000 elektrische auto's in Nederland. En als betrouwbare partner voor elektrisch vervoer doen wij er alles aan om dit aantal te laten groeien. Naast het leveren van energie houden we ons bezig met het versnellen en verbeteren van de laadervaring. We vertellen je ook wat er speelt op het gebied van subsidies voor elektrisch rijden.

De SEPP-regeling

We bespreken de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren, de SEPP. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is deze elektrisch rijden subsidie gestart als onderdeel van het Klimaatakkoord. Je vraagt de subsidie aan met het koop- of leasecontract van je nieuwe of gebruikte elektrische auto. Doe de subsidieaanvraag in het jaar waarin je het contract hebt afgesloten.

Je kunt in aanmerking komen voor de SEPP als je

  • de auto koopt als particulier - dus niet via een werkgever of eigen bedrijf - en deze minimaal drie jaar houdt. Verkoop je de auto voor die tijd? Dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen.
  • de geleasede auto minimaal vier jaar onafgebroken op je naam laat staan. Als je hem voor die tijd weer inlevert, stopt de subsidie. Bij leasen krijg je die per maand uitbetaald.
  • leaset bij een leasemaatschappij met het Keurmerk Private Lease. 
  • de gebruikte auto hebt gekocht bij een autobedrijf met RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad.

Zowel voor nieuwe als gebruikte elektrische auto's is het van belang dat ze minimaal 120 km kunnen rijden op een volle batterij. Dit wordt ook wel de actieradius of accubereik genoemd.

Actuele stand

Controleer of de SEPP-regeling nog geldt wanneer je van plan bent om een elektrische auto te kopen. Voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's zijn aparte subsidiepotten beschikbaar. De actuele budgetstanden vind je op de website van de RVO. 

Meer lezen over de SEPP

Maak ook gebruik van de subsidie voor een elektrische auto

De SEPP-regeling beslaat de periode 2020 tot en met 2029. Voor de eerste vijf jaar was in totaal € 323,3 miljoen aan subsidie gereserveerd, waarvan € 152 miljoen voor nieuwe elektrische auto's. Of die bedragen na 2024 hetzelfde blijven, is nog niet helemaal zeker. 

De RVO beoordeelt de aanvragen namens het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De aanvraag verloopt via het subsidieloket op hun website. De autodealer kan je hier ook bij helpen en zal de subsidie verrekenen in de aankoopprijs van de auto.
Handig is deze lijst met elektrische personenauto’s die mogelijk in aanmerking komen.

De catalogusprijzen van deze merken en modellen liggen allemaal tussen de € 12.000,- en € 45.000,-. Nieuwe elektrische auto's komen dit jaar in aanmerking voor € 2.950,- subsidie. Wie onder de juiste voorwaarden een tweedehands elektrische koopt of leaset, krijgt € 2.000,-. 

 

Hoe zit het met belastingregels voor wie particulier elektrisch rijdt?

Belastingregels hebben behoorlijk wat invloed op de totale kosten van elektrisch rijden voor particulieren.

Tot en met 2024 gelden de volgende regels:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024.
  • Je betaalt geen aanschafbelasting (belasting van personenauto's en motorrijwielen, ofwel bpm) tot en met 2024.
  • Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000,-, daarboven 22%.

Vanaf 2025 gelden er weer andere regels:

  • Mrb gaat dan ook voor elektrische auto’s gelden. In 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog een korting van 75%. Daarna betaal je het volledige bedrag.
  • De bpm gaat met € 200,- omhoog voor zowel nieuwe brandstofauto's als nieuwe elektrische auto's. Dit betekent dat kopers van een nieuwe auto vanaf dan minimaal € 600,- aan bpm moeten betalen bij aankoop. De hoogte van de bpm wordt voor een groot deel bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Elektrische auto's waren tot nu toe vrijgesteld van bpm om de verkoop ervan te stimuleren en zo de klimaatdoelen te halen. Het kabinet overweegt nu om de bpm ook op elektrische auto's toe te passen. Dit is om de verkoop van gebruikte elektrische auto's te blijven stimuleren.
  • Vanaf 2025 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog naar 22%.

Tot slot: de belasting op stroom daalt, terwijl de belasting op benzine de komende jaren waarschijnlijk stijgt.

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Bekijk onze laadpalen

Lees meer over elektrisch rijden