Alles over je energiecontract

In Mijn Vattenfall vind je alle informatie over je contract. Heb je een nieuw contract afgesloten? Dan sturen we je een bevestiging. En ook die bewaren we in Mijn Vattenfall. Zo heb je altijd al je gegevens bij de hand.  

Bekijk je contractgegevens

Misschien weet je niet meer precies weet wat voor contract je hebt afgesloten. Daarom vind je alle informatie over je contract overzichtelijk in Mijn Vattenfall. Zo ben je altijd op de hoogte.  

Vast of onbepaalde tijd

Een contract met een onbepaalde tijd noemen we ook een variabelprijs-contract. Je contract loopt automatisch door. Opzeggen kan zonder kosten. Als je wel rekening houdt met een opzegtermijn van 30 dagen. Tijdens de looptijd van een variabel contract veranderen de variabele leveringstarieven meerdere keren per jaar.

Heb je een contract met een vaste looptijd, bijvoorbeeld van een of drie jaar? Dan verandert het leveringstarief niet gedurende de looptijd van je contract.

Looptijd contract

Bekijk tot wanneer je vaste contract loopt in Mijn Vattenfall onder Contract. Daar zie je ook voor hoeveel jaar je je vaste contract hebt afgesloten.

Contract loopt af

Als je vaste contract afloopt, kan het zijn dat we je een nieuw aanbod doen. Dat krijg je dan ongeveer een maand voor de einddatum.

Heb je geen aanbod ontvangen? Dan kan het zijn dat je contract nog niet afloopt. Of dat we je geen e-mails mogen sturen, omdat je Recht van bezwaar aan hebt staan. Bekijk je privacy-instellingen.

 

Ben je net klant bij ons?

Welkom, fijn dat je voor ons gekozen hebt. Goed om te weten: Je krijgt altijd een bevestiging van je contract. Daarin vind je alle afspraken. En we regelen je opzegging bij je vorige leverancier. 

Maak een Mijn Vattenfall account aan

Het is handig als je Mijn Vattenfall hebt. Dan blijf je op de hoogte van de  voortgang van je nieuwe contract. En hier regel je ook veel energiezaken zelf. Je kunt hier bijvoorbeeld ook je termijnbedrag aanpassen of termijnbedragadvies krijgen.  

Bekijk je contract in Mijn Vattenfall

In Mijn Vattenfall zie je onder Contract precies welk contract je hebt, wat je betaalt en de duur van je contract. 

Bekijk je contract

Ga je verhuizen? We verhuizen je contract

We 'verhuizen' je contract naar je nieuwe adres. Wil je nog iets veranderen aan je contract, dan kan dat ook. Neem daarvoor contact op met de Ondernemersdesk. 

Verhuizing doorgeven

Zakelijk dynamisch contract

Een zakelijk dynamisch contract werkt anders dan een variabel of vast contract. Vind hier hoe het bijvoorbeeld gaat met je termijnbedrag, jaarafrekening en meterstanden.

Zo werkt het

Vragen & antwoorden over je contract

Ik heb een ander aanbod gekregen. Hoe weet ik of ik nog goed zit bij jullie?

Overweeg je om over te stappen? Dan hebben we een aantal tips voor je. Zodat je je goed kunt verdiepen in het aanbod. Want soms lijkt een aanbod beter dan het is. Met deze checklist zie je eenvoudig hoe mooi de aanbieding écht is.

  • Check eerst de looptijd van je contract bij ons. Als je een contract hebt voor een vaste periode en de looptijd is nog niet voorbij, kan het zijn dat wij een opzegvergoeding in rekening brengen. Sommige leveranciers vergoeden deze, maar lang niet allemaal of bij alle aanbiedingen.
  • Vraag na hoe de hoogte van het termijnbedrag wordt bepaald.
    Komen de verbruiksgegevens overeen met je gemiddelde jaarverbruik? Bij een laag termijnbedrag loop je kans dat je bij de jaarafrekening veel moet bijbetalen.
  • Lees de voorwaarden van de welkomstkorting of het welkomstcadeau.
    Een welkomstpremie of welkomstcadeau ziet er aanlokkelijk uit. Maar onder welke voorwaarden ontvang je deze? En wat zijn de voorwaarden als je voortijdig je contract opzegt. Vaak ontvang je dan geen korting of cadeau meer of moet je deze terugbetalen.
  • Hoe voordelig is de korting bij jóuw verbruik?
    Vaak is het voordeel per jaar gebaseerd op een gemiddeld verbruik, niet op het verbruik van jouw huishouden. Het gemiddelde voordeel zegt dus niet hoe groot jóuw voordeel in euro’s per jaar is.
  • Zijn er geen verborgen kosten?
    Is de korting inclusief of exclusief overheidsheffingen en btw? En wat betaal je voor netbeheerkosten? Vraag gerust wat je precies per maand gaat betalen. En kijk bijvoorbeeld ook naar de hoogte van de servicekosten. Hoeveel tijd krijg je voor het betalen van de energienota? En wat gebeurt er als je een keer te laat betaalt?
Wat is het verschil tussen een vaste prijs en een variabele prijs?

Kies je voor een vaste prijs? Dan blijven de tarieven die je aan ons betaalt gelijk tijdens de afgesproken looptijd. Zo weet je precies waar je aan toe bent. En wanneer de energieprijzen in de markt stijgen, profiteer je van je vaste prijs. Wel kunnen de netbeheerders of overheid hun tarieven tijdens jouw looptijd aanpassen. Hier hebben wij geen invloed op.

Kies je voor een variabele prijs? Dan wijzigen de tarieven die je aan ons betaalt meerdere keren per jaar. Afhankelijk van de marktprijzen van stroom en gas op dat moment. Deze prijzen kunnen dus stijgen. Maar wanneer de prijzen dalen, profiteer je daar van.

Jouw energietarief bestaat uit drie delen. Je betaalt een deel aan:

  • Ons, je energieleverancier
  • Je netbeheerder
  • De Rijksoverheid

De kosten voor de netbeheerders of Rijksoverheid berekenen wij door en dragen vervolgens voor jou af.

Wanneer je kiest voor een vaste of variabele prijs, dan bedoelen we daarmee het deel dat je aan ons betaalt.

Wat gebeurt er als ik mijn contract niet verleng?

Wanneer je geen nieuw contract met ons afsluit, verlengen we automatisch naar een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dat opzeggen wanneer je wilt, maar je zit in ieder geval geen moment zonder stroom of gas. Je betaalt dan voor het variabele tarief van dat moment. Een variabel tarief beweegt mee met de marktprijzen voor energie. De prijs kan dus hoger of lager worden. We passen onze prijzen een aantal keer per jaar aan. Je krijgt hier vooraf bericht van.

Hoe wordt mijn termijnbedrag berekend?

Je termijnbedrag wijzigt niet automatisch na het aanvragen van een nieuw contract. Het termijnbedrag is een voorschot op je energieverbruik voor het komende jaar. Aan het einde van dat jaar verrekenen we de termijnbedragen die je hebt betaald, met de energie die je hebt verbruikt.  Je termijnbedrag aanpassen kan je doen in Mijn Vattenfall. Je ziet hier ook welk termijnbedrag het beste past bij het verbruik op dat moment.

Je termijnbedrag is gebaseerd op vaste maandelijkse kosten en variabele kosten. Dat is het verwachte energieverbruik vermenigvuldigd met de afgesproken prijs per kWh of m3. En we houden rekening met mogelijke tariefstijgingen. 

Bekijk de uitgebreide informatie over het termijnbedrag